Saab 9-4X – världspremiär
Jo, bilen på bilderna är faktiskt Saab 9-4X som den kommer att se ut när den står i bilhallarna nästa år. Nu är Saab helt färdiga med sin crossoverutmanare som kommer att drivas av V6-motorer.
Saab 9-4X känns i viss mån redan som en bekant bil, trots att det är först nu vi får se bilder på den produktionsfärdiga bilen. Förklaringen är enkel – 9-4X visades som koncept redan i början av 2008 och Saab förnekade inte att den produktionsfärdiga bilen skulle se ut nästan exakt som konceptet. Sedan dess har det ju som de flesta vet hänt en del saker med Saab som har försenat lanseringen av 9-4X. Men nu är det dags, på Los Angeles Auto Show nästa månad har 9-4X premiär men redan nu kan vi visa ett antal bilder och delge nästan all information om bilen.
9-4X är som väntat en crossover som kommer att gå i direkt klinch med bland andra Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3 och Mercedes GLK. Saab tror att 9-4X kommer att urskilja sig genom en sportig karaktär och en skandinaviskt ”ren” design. Precis som hos 9-5 är konceptbilen Aero X förebilden, titta bara på den kraftigt markerade fronten och de svärtade vinrutestolparna som ger en illusion av att vindrutan sveper runt hörnen i en enda obruten linje. Även backspeglarna är svarta, precis som på 9-5, för att förstärka intrycket. I strålkastarna har Saab försökt uppnå en ”iseffekt” och ett böjt LED-rör ska ge 9-4X en egen identitet även i mörker. Parallellerna till 9-5 är många, även baktill finns likheter, bland annat ljusrampen som löper över hela bakluckans bredd. Även på insidan har Saab eftersträvat en cockpitkänsla. Mittkonsolen, centralpanelen och instrumentpanelen är sammanbyggda till en enhet. Som tillval finns hastighetsmätaren som är utformad som en höjdmätare med rullande skala. Mätarnålarna och huvudskärmen i mittkonsolen är belysta i den Saab-typiska gröna färgen.
Med en baklucka som öppnar ända ned till stötfångaren ska 9-4X vara lättlastad. Stötfångaren har en svart, reptålig yta som gör det lite mindre bekymmersamt att häva in stora föremål. Lastkapaciteten med uppfällda bakre ryggstöd är 483 liter. För att få plats med mer kan ryggstöden fällas i 60:40-proportion. När ryggstöden fälls framåt ska sittdynorna glida framåt och göra att lastgolvet blir helt plant. Det ska även finnas stora möjligheter att packa in saker i kupén, Saab talar varmt om ett stort, tvådelat och kylt handskfack och tvåvåningsfickor i varje dörr. Framstolarna kan justeras elektriskt på förarsidan (i Aero även på passagerarsidan) och körkomforten kan ökas genom att välja till det justerbara pedalstället. Pedalerna kan då ställas in i ett spann om 55 millimeter och regleras med en knapp på rattstången.
Saab 9-4X vore inte en crossover om det inte fanns lite terrängattribut. Markfrigången är 20 centimeter och som standard finns Saabs fyrhjulsdriftssystem XWD. Systemet finns redan i 9-3 och 9-5 och utnyttjar en flerskivig Haldex-koppling som steglöst varierar kraftfördelningen mellan fram- och bakaxel. Systemet kan låta bakhjulen balansera bilen mellan över- och understyrning. Den elektroniskt kontrollerade bakre differentialbromsen (eLSD), är också standard och kan fördela upp till 50 procent av den bakre driftkraften mellan bakhjulen till det som har mest grepp. Som tillval finns det adaptiva dämparsystemet DriveSense (standard på 9-4X Aero) som kontinuerligt varierar stötdämparna, gaspedalens respons och styrningens servoverkan. När 9-4X körs sportigt blir dämpningen styvare för att förbättra karosskontrollen och väghållningen, gasresponsen blir rappare och styrningen mer direkt. I lägre hastighet är dämpningen mjukare för högre komfort, motorn reagerar inte lika häftigt på gaspådrag och styrningen är lättare.
9-4X kommer att säljas i ett vanligt utförande och ett Aero-utförande. Grundmodellen har en 3,0-liters V6-motor som ger 265 hästkrafter vid 6 950 r/min och 302 newtonmeter vid 5 200 r/min. 0-100 km/h går på 9,0 sekunder. I det högre utrustade och lite finare Aero-utförandet drivs 9-4X av en 2,8-liters V6 med twinscrollturbo som ger en effekt på 300 hästkrafter vid 5 500 r/min och 400 newtonmeter mellan 2 000 och 5 000 r/min. Saab har inte offentliggjort några förbrukningssiffror.
Vi i Sverige får vänta en stund på 9-4X. Modellen börjar säljas i Nordamerika i maj nästa år men till Europa kommer den först i början av augusti. Priserna tillkännages närmare försäljningsstarten. Vi tror och hoppas att motorutbudet kommer att utökas med minst ett dieselalternativ när 9-4X blir aktuell för Europa.
Standardutrustningen i 9-4X omfattar
• 18-tums aluminiumfälgar
• Adaptiva bi-xenonstrålkastare med rengöring och automatisk nivåreglering
• Dimljus
• Elhissar och –speglar
• Farthållare
• Tvåzons klimatanläggning
• Nyckellöst startsystem med start- och stoppknapp
• Färgskärm
• Ratt med ljud- och telefonkontroller
• Åttaläges eljusterbar förarstol och passagerarstol manuellt justerbar i fyra riktningar
• Elektrisk parkeringsbroms
• Night Panel
• Saab infotainment ljudanläggning med sju högtalare, CD, USB och AUX
• Baksäte med justerbart ryggstöd, 60/40-delning, armstöd, dubbla mugghållare och genomlastningslucka för skidor
• Nedfällbart nackskydd på mittplats bak
• Takbågar i matt aluminiumfinish
• Insynsskydd i bagageutrymmet
Aero utöver standardutrustning
• 20-tums aluminiumfälgar i turbindesign
• Sentronic rattreglage för automatlådan
• DriveSense adaptivt chassi med varierbar styrservo
• Parkeringshjälp fram och bak
• Stolar med perforerad läderklädsel
• Åttaläges eljusterbar förar- och passagerarstol med justerbart svank- och lårstöd
• Nyckellös öppning
• ”Miljöbelyst” interiör
• Regnsensor
• Saab infotainment Navigation
• BOSE ljudanläggning
• Fjärrstyrd baklucka
• Eljusterbara pedaler
• Automatavbländande backspeglar
• Backkamera
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se