Saab fokuserar på tjänstebilsförare
Saabs senaste drag visar att tjänstebilsförarna är den kundgrupp som är absolut viktigast. Detta visade man genom att låta ett fåtal utvalda och viktiga tjänstebilskanaler provköra nya 9-5 SportCombi långt före övrig media. Vi kollar med bilpriser.se hur nya kombin gör sig.
I mitten av januari valde Saab att presentera sin förmodade storsäljare 9-5 SportCombi i form av kort förhandsinformation och en bild. Resterande fakta får vi först till världspremiären på Genèvesalongen i mars och kort därefter stundar, som brukligt, ett första provkörning.
Men, Saab har denna gång valt att gå annorlunda tillväga. För några dagar sedan lät de några få utvalda tjänstebilsexperter provköra Trollhättans nya kombibil, långt före resterande motormedia ens har fått känna på den. En av dessa utvalda är Teknikens Världs partner bilpriser.se och lite längre ned i denna artikel frågar vi bilpriser.se:s vd, Mathias Björkman, vad han anser om nya Saab 9-5 SportCombi.
Att tjänstebilsförarna är en oerhört viktig kundgrupp för bilmärkena i Sverige är knappast någon nyhet och Saabs rockad att låta tjänstebilsexperter provköra bilen först visar tydligt att privata bilägare kommer i andra hand. Det är tjänstebilsförarna som ska hjälpa till att lyfta Saab och vända det hela till något positivt, inte minst ekonomiskt sett.
Att nya 9-5 SportCombi i grundutförande kommer att kosta från omkring 330 000 kronor är en starkt bidragande orsakt till att privata bilköpare ”ratas”.
Hej Mathias Björkman, vd för bilpriser.se och en av få som har kört nya Saab 9-5 SportCombi. Hur tycker du att bilen gör sig i verkligheten?
– Hej. Rent spontant tycker jag den följer Saab-konceptet väl, den ser sportig, vass och tuff ut. Som en SportCombi ska göra.
Hur är den interiört? Och hur ter sig den uppdatering som det snackas om inför modellår 2012?
– Rent estetiskt känns den även sportig på insidan men jag vågar inte riktigt uttala mig om uppdateringen med tanke på att det var förseriebilar vi körde. I baksätet sitter man bra och eftersom taket är lyft jämfört med sedanmodellen är det mer rymd på höjden. På pappret är bagageutrymmesvolymen något mindre än hos konkurrenterna, men det är inget man direkt upplever i verkligheten.
Hur är nya Saab-kombin att köra?
– Nu fick vi bara köra på landsväg och inte bana som först var tänkt eftersom snön vräkte ned, men man kände ändå att bilen är sportigt lagd och gör skäl för sitt namn SportCombi. Den går hyggligt tyst och då ska man komma ihåg att det var förseriebilar vi körde. Känns inte klumpig jämfört med konkurrenterna Audi A6 Avant (gamla, reds anm), BMW 5-serie Touring och Volvo V70. Utan att vara någon provkörningsexpert så vill jag säga att den står sig bra mot konkurrenterna.
Vilka motorer fick du köra?
– Två dieselmotorer på 160 respektive 190 hästkrafter. Båda känns snåla och lär täcka mångas behov.
Det ska ju komma dieselmotorer som kommer ned under 120 gram per kilometer.
– På den punkten vet jag inte mer än vad du gör. Däremot vet jag att det kommer flera olika motoralternativ som kommer under 7,5 basbelopp.
Något annat du vill berätta om nya 9-5 SportCombi?
– Saab jobbar på att hålla uppe begagnatpriserna och på bättre restvärde. Ett bra tänk anser jag för att lyckas vinna förtroende hos företagen och leasingfirmorna. 9-5 SportCombi kommer att ha ett bättre restvärde än sedanen.
Vi tackar Mathias Björkman på bilpriser.se för den korta och intressanta provkörningsrapporten av nya Saab 9-5 SportCombi.
När vi ändå är inne på basbelopp och restvärden kan det var på sin plats att upplysa berörda om tjänsten Bilpriser Pro där man kan kolla upp just restvärden och mycket annat.
Läs gärna med om nya Saab 9-5 via länkarna nedan. Missa inte heller att se de första tydliga bilderna på nya Saab 9-3 och läsa senaste informationen om bilen.
Läs mer
Test och provkörningar
Extern länk
• Tjänstebilsfaktas syn på 9-5 SportCombi efter provkörning
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se