Saab läggs ned!
Saabs ägare GM berättar via ett kort pressmeddelande att förhandlingarna med holländska Spyker Cars har kollapsat och att de nu ska avveckla Saab Automobile på ett ansvarsfullt sätt.
I dag meddelar GM att en försäljning av Saab Automobile inte kommer att äga rum. Den senaste tidens förhandlingar med den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars har kollapsat efter att ett antal problem uppstått som båda parter anser inte går att lösa innan tidsfristen går ut (31 december).
Som ett resultat av detta ska GM nu påbörja avvecklingen av Saab Automobile.
– Vi beklagar att vi inte kunde slutföra förhandlingarna med Spyker. Vi kommer att jobba vidare nära Saab-organisationen för att avveckla verksamheten på ett korrekt och ansvarsfullt sätt. Detta är inte en konkurs eller påtvingad likvidationsprocess. Därför räknar vi med att Saab tar hand om sina skulder inklusive leverantörsbetalningar, och avvecklar produktion och distribution på ett ordnat sätt samtidigt som våra kunder tas om hand, säger GM Europas chef Nick Reily.
Saab kommer fortsättningsvis att stå för sina garantier, samtidigt som man förser Saab-ägarna runt om i världen med service och reservdelar.
I början av veckan kunde ni här på teknikensvarld.se läsa om hur kinesiska Beijing Automotive köper teknik och verktyg för produktion av 9-3 och 9-5 i Kina. Denna affär tros inte beröras det i dag inträffade.
Näringsminister Maud Olofsson har begett sig till Trollhättan efter det att hon fick beskedet tidigare i dag. En presskonferens hölls nyligen där Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson också deltog:
– Givetvis är jag mycket besviken men nu är beslutet fattat och vi avvaktar besked hur GM har tänkt sig den här avvecklingen.
Spyker Cars Viktor Muller beklagar det inträffade:
– Vi beklagar verkligen att vi inte kunde slutföra affären med GM. Vi arbetade 24 timmar om dygnet i tre veckor, men komplexiteten av affären i kombination med en strikt tidsgräns tillät oss helt enkelt inte att slutföra transaktionen i tid. Våra tankar går till de underbara personerna i ledningen och till de anställda vid Saab i dessa utmanande tider.
Tusentals jobb berörs
En undersökning som Tillväxtverket har genomfört visar att upp mot 8 000 personer på Västkusten berörs av nedläggningen. Förutom de cirka 3 500 anställda vid fabriken i Trollhättan berörs underleverantörer och en mängd andra arbetstillfällen runt om i regionen. Västra Götaland ser alltså ut att gå en tuff framtid till mötes vad gäller arbetsmarknaden.
BAIC fick aldrig frågan om att köpa hela Saab
Nu har kinesiska biltillverkaren Beijing Automotive uttalat sig angående Saab-affären. Detta gjordes dock några timmar innan GM meddelade om Saabs nedläggning. SVT Rapport träffade BAIC:s vd Wang Dazong och frågade varför de inte försökte köpa Saab på egen hand efter att Koenigsegg Group, som BAIC delfinansierade, dragit sig ur.
Wang Dazongs svar är kort:
– Det var helt enkelt inget som Saab erbjöd oss.
I stället köper nu BAIC teknik och verktyg från Saab som de ska integrera i egna bilmodeller. De ska alltså inte bygga Saab-kopior i Kina.
De svenska underleverantörerna har ett hopp kvar om att få fortsätta leverera till BAIC:
- Ja, om de erbjuder rätt pris och rätt kvalitet. Vi inom BAIC tillverkar 1,2 miljoner fordon om året och många av de delar vi använder importerar vi från olika delar av världen, säger vd:n till SVT Rapport.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se