Saab miljardsatsar på reklam för nya 9-5
Nya Saab 9-5 är modellen som inte får misslyckas försäljningsmässigt. Det ska 1,2 miljarder kronor se till, det är nämligen så mycket pengar Saab lägger på den reklamvåg som ska skölja över oss och få oss att köpa en 9-5.
Under det senaste året har Saab förekommit flitigt i nyhetsflödet men någon reklam har de inte blivit, på den fronten har det varit tyst. Pengarna har istället lagts på att säkra företagets överlevnad. Nu är det dock andra förhållanden som gäller – nya 9-5 är ute på marknaden och försäljningen måste ta fart. I helgen blev det äntligen möjligt att provköra Saab 9-5 hos svenska Saab-handlare och under andra delen av det här året planeras stora reklaminvesteringar.
Försäljningschefen Adrian Hallmark säger i en intervju med Bloomberg att Saab kommer att göra en massiv satsning på marknadsföring.
– Det är en enorm våg av media och kommunikation som inleds när 9-5 börjar säljas i Sverige. Saab kommer att lägga mer än 150 miljoner dollar på marknadsföring under andra hälften av 2010 efter att ha spenderat nästan ingenting sedan frigörandet från GM, säger Hallmark till Bloomberg.
Saab satsar stor och brett, marknadsföringen av 9-5 kommer att innefatta alla möjliga olika medier, däribland applikationer för Apple iPad och iPhone och reklamen ska inte bara fokusera på den nya modellen. Även Saabs historia ska föras fram i reklamkampanjen.
Samtidigt som det satsas stort på marknadsföring dras svångremmen åt på försäljningssidan. I dagsläget har Saab runt 1 000 återförsäljare men 50-100 av dessa ska läggas ned fram till slutet av 2011.
– Om vi har tio procent färre återförsäljare men fortfarande samma säljvolymer så kommer de kvarvarande återförsäljarna att tjäna mer samtidigt som vi får lägre kostnader, säger Hallmark till Bloomberg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se