Saab-pionjären Rolf Mellde har avlidit
Rolf Mellde, en av huvudpersonerna bakom svensk bilindustris utveckling och framgång, har avlidit vid en ålder av 86 år. Många minns honom som drivkraften bakom Saab Sonett I och den som fick Saab att gå över till fyrtaktsmotorer.
När Rolf Mellde föddes 1922 var hans framtid mer eller mindre redan avgjord. Att han skulle jobba inom bilindustrin var allt annat än otippat med tanke på att hans farfar August Johansson byggde en av landets första bilar och att hans far Evald Johansson var lärare för unga bilmekaniker i Stockholm. Redan vid tio års ålder ritade den innovative Rolf Mellde turboaggregat och dieselmotorer. Något senare utbildade han sig inom termodynamik på Stockholms Tekniska Institut. Hans lärare var Folke Mannerstedt – känd svensk ingenjör och konstruktör.
När han började jobba för Saab i september 1946 blev han ansvarig för motorutvecklingen. Företaget hade precis inlett en ny era genom att 1944 börja utveckla sin första personbil, efter att tidigare haft fokus på flygplan. Den första bil som Rolf Mellde involverades i var Saab 92, eller ”Ursaaben” som den brukar kallas (övre bild nedan).
Mest känd är Rolf Mellde nog ändå som drivkraften bakom Saab Sonett I (bild ovan, Mellde bakom ratten), eller Saab 94 alternativt Saab Super Sport som den också kallades till en början. Denna presenterades 1956 efter att Rolf Mellde året innan börjat skissa på den i syfte att ta fram en lätt och snabb tävlingsbil. Han deltog i flera tävlingar med de olika Saab-modellerna, dock mestadels med syftet att hårdtesta bilarna.
Med 1960-talets intåg blev det allt svårare att hävda sig med tvåtaktsmotorer, något som Saab hårt klamrade sig fast vid. Men Rolf Mellde ville annorlunda, han testade en rad fyrtaktsmotorer där han fann Ford Taunus V4-motor som den bästa, men Saabs ledning var inte intresserad av att gå över till fyrtaktare. Därför genomförde Rolf Mellde en rockad under sommaren 1966. I den stängda Saab-fabriken fick han ett gäng frivilliga Saab-montörer att stanna kvar och byta ut tvåtaktsmotorerna i 600 stycken Saab 96 (bilden i mitten nedan) till V4-motorer. Den hemliga operationen var lyckad och Saab V4 sålde som smör går åt i solsken och tvåtaktsmotorn (undre bild nedan) var utkonkurrerad för alltid.
I början av 1970-talet ansåg Rolf Mellde att han hade gjort sitt hos Saab och gick därför över till konkurrenten Volvo. Där blev han genast inblandad i utvecklingen av 240/260-serien. Hans huvudsakliga uppgift hos sin nya arbetsgivare var att utveckla säkerheten i bilarna, något som var Volvos absoluta signum på den tiden. Rolf Mellde tog dessutom fram en experimentbil – en taxibil med framhjulsdrift, något som Volvo introducerade först 1986 när 480 presenterades.
Rolf Mellde blev 86 år gammal och efterlämnar fru och två barn.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se