Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110401-saab försäljning
110401-saab försäljning
110401-saab försäljning
110401-saab försäljning Foto: Charlie Magee

Saabs försäljning lyfter

Saab ser ut att ha den tyngsta försäljningsperioden bakom sig, för siffrorna för mars månad visar på en 128-procentig ökning. Saab 9-3 är storsäljaren.

I mars förra året sålde Saab 388 bilar i Sverige. Samma månad i år sålde man 888 bilar, alltså 500 fler än för ett år sedan. Procentuellt sett är försäljningsökningen 128,86 procent vilket endast slås av Alfa Romeo som hade ökning om 490 procent. Men så sålde Alfa Romeo bara 59 bilar under mars månad.

Storsäljaren i Saab-stallet är modellen 9-3, förmodligen mycket tack vare den omtalade och omtyckta TTiD-versionen som är både sportig och miljöbilsklassad. Saab 9-3 var i mars Sveriges sjunde mest sålda bil med 708 exemplar. Nya Saab 9-5 kommer en bra bit ned i listan på en 45:e plats med 180 sålda exemplar.

Ser man till årets första kvartal, januari till och med mars, sålde man 2 066 bilar vilket kan jämföras med 1 120 bilar under motsvarande tre månader förra året. Det är en ökning med 84,46 procent.

Skulle Saab hålla samma försäljningstakt resten av året hamnar man på 8 264 sålda bilar i Sverige under 2011. Det är i så fall något färre än förra året då man sålde omkring 8 700 bilar. Men första kvartalet av ett år är erkänt den tuffaste perioden att sälja bilar. Så att Saab slår förra årets försäljningssiffror är inte helt osannolikt, speciellt inte då den förmodade storstäljaren 9-5 SportCombi kommer under augusti månad.

Men om Saab ska nå årets mål om 80 000 sålda bilar måste ett rejält lyft till. Inte bara på hemmamarknaden Sverige utan också på stora viktiga marknader som England och USA.

Läs mer