Saabs ljusa framtid
Hans Hedberg är på plats i Trollhättan för att se närmare på Saabs senaste konceptbilar 9-X BioHybrid och 9-4X.
När bilarna kör ner mot de stora turbinhallarna nedanför fallen i Trollhättan går det inte att undgå at dra lite extra på smilbanden. Det är inte var dag man får möjlighet att se två nya Saab-modeller i full frihet. Tro mig, bilarna ser riktigt bra ut i verkligheten!
Lilla 9-X BioHybrid drar givetvis blickar till sig med sitt mindre format och mer futuristiska linjer. Att rykten även gör gällande att verkligheten av bilen, nya Saab 9-2, kommer att tillverkas i Trollhättan med start under 2011 spär på optimismen bland Saabfolket på plats.
Redan nästa höst får vi se 9-4X som produktionsmodell, tillverkningen i Mexiko har redan börjat planerats.
– Konceptbilen stämmer till 85 procent med produktionsbilen, berättar Andreas Eskengren, produktstrateg hos Saab.
Looken på nya lill-suven är definitivt det rätta. Den blandar skandinaviskt stilrena linjer med lite lagom uppkäftighet. Perfekt anpassat för den amerikanska köparen. USA beräknas bli största marknaden för 9-4X.
– Vi har eftersträvat en låg profil på 9-4X. Bilen är definitivt en crossover – inte någon suv – berättar Andrew Dyson, ansvarig designer för 9-4X.
Några kortare färder med båda konceptbilar i trakterna runt Trollhättan bådar gott, designen är den rätta och när ingenjörerna berättar om framtida plugin-teknik känns det som om Saab är på rätt väg och Trollhättan ser ut att gå en ljus framtid till mötes.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se