Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100601-jonsson saab 9-5100601-jonsson saab 9-5100601-jonsson saab 9-5
100601-jonsson saab 9-5

Saabs vd Jan-Åke Jonsson om nya 9-5

Mikael Stjerna har tagit sitt pick och pack och begett sig till Trollhättan för att känna mer på nya Saab 9-5 men också för att ta ett snack med vd Jan-Åke Jonsson om nya bilen och framtiden.

Det är svårt att slå sig in på premiummarknaden. Till exempel har Citroën bara lyckats sälja 19 000 exemplar av C6 sedan starten 2005. Varför blir Saab 9-5 mer framgångsrik?

 – Citroën är inte ett internationellt varumärke. De säljer inte i USA och är svaga på många marknader. Vi planerar att sälja 40 000 till 45 000 bilar per år av 9-5, med bra räntabilitet. Det är en försiktig skattning av marknaden, vi har legat på de nivåerna tidigare.

Men ni säger själva att nya 9-5 är positionerad högre upp än gamla 9-5, för att skilja den från 9-3. Går det verkligen att jämföra försäljningssiffror från gamla 9-5?

– Den förra modellen tappade konkurrenskraft med åren. Men från början var den jämbördig med Audi A6, precis som nya 9-5 är.

Vilka siffror siktar ni på totalt?

– Runt 120 000 bilar per år. Nu har vi en ny 9-5, sedan kommer 9-4X och 2012 en ny 9-3. Saab har aldrig någonsin varit i en så gynnsam situation.

På företagsmarknaden måste andrahandsvärden garanteras. Vilka värden kan ni garantera i Sverige?

– Bilarnas restvärden kommer att garanteras av återförsäljarna. De kommer att hamna på en konkurrenskraftig nivå.

Hur stor andel av 9-5 tror ni kommer att exporteras?

– Sedanmarknaden är liten i Sverige, 80-90 procent av volymerna på 9-5 Sedan kommer att exporteras.

Har ni strävat efter att göra en bil som är fem meter? Eller är det en bieffekt för att uppnå andra mål?

– Om vi ska tävla i detta segment måste vi konkurrera på lika villkor. Vi kan inte komma med en liten bil, vi måste upp till konkurrenternas nivå.

Missa inte att läsa första provkörningen av nya Saab 9-5. I nästa nummer av Teknikens Värld (10/2010) som kommer ut i butik 10 juni kan ni läsa allt om nya Saab 9-5 och hur den är att köra, en hel del annat kring detta samt en liten överraskning som ni inte bör missa.

Läs mer