Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100909-bmw m6 v10 stopp
100909-bmw m6 v10 stopp
100909-bmw m6 v10 stopp
100909-bmw m6 v10 stopp

Säg adjö till BMW M6 och V10-motorn

Det är en sorgens dag för BMW M6-fantaster runt om i världen. Än mer sorg finner vi hos dem som förälskat sig i BMW:s V10-motor på 507 hästkrafter. Förstnämnda tas nu ur produktion vilket innebär att muskelmotorn också försvinner.

BMW har nu gått ut med informationen att två smått berömda ting går ur tiden. Dels handlar det om BMW M6 i coupé- och cabrioletutförande, dels om den så omtalade och omtyckta V10-motorn på 507 hästkrafter.

BMW M6 lanserades 2005, då som coupé. Året efter lanserades M6 Cabriolet. Sedan dess har det tillverkats 14 152 M6-bilar fördelat på 9 087 coupéer och 5 065 cabrioleter.

M6 var en drömbil för många med sina sportiga former (dock omtvistade hos en hel), men framför allt för maskinen som var placerad under huven. V10-motorn får maskinellt sett räknas som en av BMW:s stora milstolpar. Med 507 hästkrafter slog den det mesta när den lanserades i BMW M5 av generation E60/E61, en modell som för övrigt redan är nedlagd sedan i somras.

Eftersom den tiocylindriga muskelmaskinen var exklusiv för just M5- och M6-modellerna betyder det även att denna försvinner in i historieböckerna i och med M6:ans produktionsstopp denna vecka. Motorn föll inte bara M5- och M6-ägarna i smaken, även juryn i Engine of the Year Award föll som furor med tanke på att de utsåg den till världens bästa motor både 2005 och 2006.

Läs mer

Test och provkörningar