Säkra Saabar plockar säkerhetspris i USA
Både Volvo och Saab tog hem pris för när krockinstitutet IIHS delade ut sitt Top Safety Pick till 115 bilmodeller. Även Saab fick pris för modellerna 9-4X och 9-5.
Med tolv dagar kvar på 2011 är det dags för amerikanerna på Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, att dela ut pris till samtliga bilar som under året testats och förärats utmärkelsen Top Safety Award. I år är fler bilar än någonsin med på listan och bland dem märks både Saab och Volvo, som båda får med den lejonparten av sina modeller i listan. Totalt har 69 bilar, 38 suvar, fem minibussar och tre pickuper placerat sig på listan.
– För andra året i rad har vi slagit rekord i antal modeller som kvalat in på listan. Det är svårt att vinna och vi vill berömma de biltillverkare för att ha gjort säkerhet till högsta prioritet, säger IIHS-chefen Adrian Lund i ett pressmeddelande.
För Volvos del rör det sig om modellerna C30, S60, XC60, XC90 och S80 som alla blev förärade utmärkelsen. Saab får å sin sida i stället gräma sig över att modellerna 9-4X och 9-5 inte längre kommer tillverkas, eftersom bägge två valdes ut att representera två av de säkraste bilarna på hela den amerikanska marknaden.
Toyota fick tillsammans med märkena Lexus och Scion 15 vinnare. General Motors kom tvåa med 14 modeller och Volkswagen och Audi kom trea med 13 bilar.
Bilarna testades efter hur de presterar i de fyra vanligaste olyckstyperna i USA. Det innebär en frontalkrock i motsvarande 64 km/h och en sidokrock där en barriär som motsvarar en pickup smäller in i bilen i 50 km/h. Vidare utsätts bilens tak för ett tryck på fyra gånger bilens vikt utan att ge vika mer än fem tum. Krockar bakifrån mäts i hur nackstödet tar itu med en kollision där bilen står stilla och blir påkörd av en ”pickup-barriär” i 32 km/h.
Samtliga vinnare är som följer:
Minibilar
• Fiat 500(efter juli 2011)
• Ford Fiesta
• Honda Fit
• Toyota Yaris4-door hatchback
Småbilar
• Chevrolet Cruze
• Chevrolet Sonic*
• Chevrolet Volt
• Ford Focus
• Honda Civic
• Honda CR-Z
• Honda Insight
• Hyundai Elantra
• Kia Forte*
• Kia Soul
• Lexus CT 200h
• Mazda 3
• Mini Cooper Countryman
• Mitsubishi Lancer(ej Ralliart eller Evolution)
• Nissan Cube*
• Nissan Juke
• Nissan Leaf
• Scion tC*
• Scion xB*
• Scion xD*
• Subaru Impreza(ej WRX)
• Toyota Corolla
• Toyota Prius
• Volkswagen Golf
• Volkswagen Golf GTI
Lilla mellanklassen
• Audi A3
• Buick Verano*
• Chevrolet Malibu*
• Chrysler 200*
• Dodge Avenger*
• Ford Fusion*
• Honda Accord
• Hyundai Sonata
• Kia Optima
• Subaru Legacy
• Subaru Outback
• Toyota Camry*
• Toyota Prius v
• Volkswagen Jetta
• Volkswagen JettaSportWagen
• Volkswagen Passat
• Volvo C30
Midsize luxury/near luxury cars
Acura TL*Acura TSX*Audi A4Lincoln MKZ*Mercedes C-klassVolkswagen CC(ej AWD)Volvo S60
Stora familjebilar
Buick LaCrosse*Buick Regal*Chrysler 300*Dodge Charger*Ford Taurus*Toyota Avalon*
Stora lyxbilar
Audi A6BMW 5-serie (ej AWD eller V8)Cadillac CTS*Hyundai Equus*Hyundai GenesisInfiniti M37/M56(ej M56x)*Lincoln MKS*Mercedes E-klasssedanMercedes E-klasscoupéSaab 9-5Volvo S80
Små suvar
Honda CR-VHyundai TucsonJeep Patriot*Kia SportageSubaru ForesterVolkswagen Tiguan
Mellanstora suvar
• Chevrolet Equinox*
• Dodge Durango*
• Dodge Journey*
• Ford Edge*
• Ford Explorer*
• Ford Flex*
• GMC Terrain*
• Honda Pilot*
• Hyundai Santa Fe
• Jeep Grand Cherokee
• Kia Sorento
• Subaru Tribeca*
• Toyota Highlander*
• Toyota Venza*
Mellanstora lyxsuvar
• Acura MDX*
• Audi Q5
• BMW X3
• Cadillac SRX*
• Infiniti EX35*
• Lexus RX
• Lincoln MKT*
• Lincoln MKX*
• Mercedes GLK
• Mercedes M-Class
• Saab 9-4X*
• Volvo XC60
• Volvo XC90
Stora suvar
• Buick Enclave*
• Chevrolet Traverse*
• GMC Acadia*
• Volkswagen Touareg
Minibussar
Chrysler Town & Country*Dodge Grand Caravan*Honda Odyssey*Toyota Sienna*Volkswagen Routan*
Stora pickuper
Ford F-150crew cab*Honda Ridgeline*Toyota Tundracrew cab*
* säljs inte i Sverige
Fetstil, säljs i Sverige
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se