Säljstart för nya Renault Mégane Sport Tourer
För drygt ett år sedan på Parissalongen presenterades senaste generationen Renault Mégane. I våras på Genèvesalongen visades kombiversionen upp och nu är det dags för säljstart här i Sverige.
Renault Mégane är inne på sin tredje generation och nu är det dags för kombiutförandet att göra entré i bilhallarna – eller Sport Tourer som Renault kallar sin golfklasskombi.
För den som har gått och suktat efter nya Mégane men som är i behov av lastutrymme behöver inte vänta längre. Bilen som nu finns att köpa från 164 900 kronor (för jämförelsen skull, nya Golf Variant kostar från 178 900 kronor) mäter 4,56 meter på längden och sväljer som mest 1 595 liter bagage (100 liter mer än Golf Variant), detta med fällt bakre ryggstöd. I normala fall, det vill säga med bilens fem sittplatser intakta, rymmer bagageutrymmet 524 liter. Lättlastad ska den också vara då lasttröskeln sägs vara lägst i klassen med 56,1 centimeter.
Utöver de vanliga lastytorna finns en hel del fack att stuva undan prylar i. Totalt 25 liter rymmer dessa fack som inberäknar bland annat handskfacket (9 liter) och mittkonsolen (5,6 liter).
Nu när det är Sverigepremiär för nya Renault Mégane Sport Tourer är det aktuellt med fyra olika motorer – två dieselspisar, en bensinmaskin och en etanolburk.
Två av dessa klassas som miljöbilar, nämligen den svagare dieselmotorn dCi 90 och etanolmotorn 1,6 16V Eco2 Flex Fuel. Dieselmotorn släpper ut mindre än 120 gram per kilometer vilket även den introduktionsmässigt något senare 1,5 dCi 110 gör. Den andra dieselmotorn som är aktuell vid säljstarten benämns dCi 130 och kommer inte under denna magiska gräns på 120 gram.
Bensinmotorn benämns 1,4 TCe 130 är precis som beteckningar avslöjar på 1,4 liter och 130 hästkrafter. Den är nyutvecklad och ger samma vrid som vi är vana från tvålitersmaskiner, samma effekt som 1,8-litersmotorer normalt ger. Detta trots att bensinförbrukningen ändå ligger lägre än för en 1,6-litersmotor som normalt ger mindre effekt och vrid än de två större nämnda ovan.
Köper man en ny Mégane Sport Tourer åker man säkert enligt krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP. Fem stjärnor av fem möjliga med 37 poäng av 37 möjliga fick den vid krocktesterna förra året. Sex krockkuddar ingår i modellen, liksom aktiva nackskydd fram och bältesförsträckare på alla platser förutom mittplatsen bak. Antisladd (ESP) är standard.
På listan för extrautrustning finner man bland annat tvåzons klimatanläggning, nyckellöst lås- och tändningssystem och navigationssystemet Carminat TomTom som är integrerat i instrumentpanelen och som styrs via en liten joystick. Pris för sistnämnda är humana 5 200 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se