Säljstart för Volkswagen Arteon – pris från 434 900 kronor
Det är inte ens en månad sedan världspremiären på bilsalongen i Genève, ändå är det redan dags för svensk säljstart för Volkswagens nya, som de kallar den, premiummodell Arteon.
Det var i mars som Volkswagen drog skynket av CC-ersättaren Arteon, en lite lyxigare ”fyrdörrarscoupévariant” av storsäljaren Passat. Med 486,2 centimeter på längden är den dryga halvdecimetern längre än CC och innerutrymmena lär vara rejält tilltagna med tanke på att axelavståndet mäter 284,1 centimeter, cirka 13 centimeter längre än hos föregångaren.
Det som gör att Arteon sticker ut är den exteriöra designen. Modellen har fått ett tydligt Volkswagen-utseende utan att likna vare sig Passat eller någon annan modell, främst då i fronten. Interiört känner man dock igen sig från Passat.
Volkswagen Arteon är dessutom fullproppad med ny eller delvis ny teknik som underlättar och gör färden säkrare. Nyaste generationen adaptiv farthållare med autobroms ned till stillastående tar plats i modellen, en farthållare som med hjälp av en kamera tar hänsyn till rådande hastighetsbegränsningar men också med hjälp av vad navigationssystemet har att bjuda på i informationsväg.
Andra nyheter är dynamiskt kurvljus som anpassas efter vad kameran ser samt vad GPS-systemet berättar, filbytesassistent från 10 km/h (tidigare 30 km/) och PreCrash-system som numera även har sensorer bak på bilen.
Nu är det alltså svensk säljstart för Arteon och inledningsvis är det två modellversioner som är aktuella; 2,0 TDI 240 DSG 4Motion GTS från 434 900 kronor (R-Line från 444 900 kronor) samt 2,0 TSI 280 DSGS 4Motion GTR från 489 900 kronor.
2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT kommer senare, preliminärt mot slutet av sommaren, och ska då kosta från 399 900 kronor (R-Line från 409 900 kronor).
Specifikationer, standardutrustning och tillval med tillhörande priser finner du i faktarutorna nedan.
Specifikationer och priser
Arteon 2,0 TDI 240 GTS
Motortyp: Dieselmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TDI)
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 240 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1 750-2 500 varv/min
Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp: 152 g/km vid blandad körning
Toppfart: 245 km/h
0-100 km/h: 6,5 s
Tjänstevikt: 1 828 kg
Totalvikt: 2 360 kg
Rek. cirkapris: från ca 434 900 kronor (R-Line: från ca 444 900 kronor)
Arteon 2,0 TSI 280 GTR
Motortyp: Bensinmotor, 4 cylindrar, turboladdad och direktinsprutad (TSI)
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 280 hk
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 700-5 600 varv/min
Bränsleförbrukning: 7,3 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp: 164 g/km vid blandad körning
Toppfart: 250 km/h
0-100 km/h: 5,6 s
Tjänstevikt: 1 716 kg
Totalvikt: 2 240 kg
Rek. cirkapris: från ca 489 900 kronor
Arteon 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT
Lanseras senare i år, pris från 399 900 kronor
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Styrsystem: Servotronic Sport, servostyrning med variabel utväxling
Axelavstånd: 2 837 mm
Spårvidd fram: 1 587-1 591 mm
Spårvidd bak: 1 577-1 581 mm
Längd: 4 862-4 952 mm
Bredd: 1 871 mm
Höjd: 1 450 mm
Höjd, öppen baklucka: 2 172 mm
Interiörhöjd fram, från säte: 1 008 mm
Interiörbredd fram: 1 500 mm
Interiörhöjd bak, från säte: 940 mm
Bagageutrymme längd nedfällt säte: 2 092 mm
Bagageutrymme bredd mellan hjulhusen: 1 005 mm
Bagageutrymme volym: 563-1 557 liter
Tankvolym: 66 liter
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Utrustning och tillval
Standardutrustning GT och GTS
• ACC med Front Assist inklusive City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring (fotgängaridentifiering)
• Lane Assist
• Lättmetallfälgar 18 tum ”Muscat”
• Kromlister front, sida och bak på stötfångaren
• Infällbara ytterbackspeglar
• Silverlackerade backspegelhus
• Parkeringssensorer fram och bak
• Flytande blinkers
• Dekorpaneler ”Line Light Black”
• 3-zons klimatanläggning
• Uppvärmda yttre sittplatser i baksätet
• Färddator Premium i färg
• Aktiv motorhuv vid kollision
• Knäairbag för förare
• LED-strålkastare
• Sportstolar med läder Vienna/Alcantara-klädsel
• Metallskodda pedaler
• Akustikpaket inklusive mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
• Progressiv servostyrning (Servotronic Sport)
• Car-Net Security & Service 10 år (nöduppringning) + 3 år (Security & service Basic)
• Keyless Access och stöldskyddslarm (standard för GTS, tillval för GT)
• Adaptivt chassi, DCC (standard för GTS, tillval för GT)
• Mode Select, körprofilsval, med möjlighet till personliga inställningar för olika funktioner i bilen (standard för GT)
GTR-versionen är dessutom standardutrustad med:
• Elinställbara framstolar med minne
• Läderklädsel Nappa med R-Line-logo
• LED High-strålkastare
• Keyless Access och Easy Open för bagageluckan
• Adaptivt chassi, DCC
• R-Line
R-Line-versionerna av GT och GTS (standard för GTR), innehåller dessutom:
• Lättmetallfälgar 18 tum ”Sebring”
• Främre stötfångare i sportig design, större luftintag, C-signaturdesign,
• blanksvarta
• Backspegelhus lackerade i bilens färg
• Dekorpaneler ”Line Light Black”
• Alcantara/Vienna läderklädsel med R-Line-logo
• Liten bakspoiler pianolackerad
Tillvalspaket
Executive-paket – ca 21 900 kronor
• LED High-strålkastare och Dynamic Light Assist
• Ambientebelysning tre färger
• Läderklädsel Nappa
• Bagagelucka med Easy Open-funktion inklusive Keyless Access
• Uppvärmbar ratt (Executive-paketet för R-Line saknar uppvärmbar ratt)
• Dekorpaneler Aluminium
Executive Business-paket (ej R-Line) – ca 16 900 kronor
• LED High-strålkastare och Dynamic Light Assist
• Ambientebelysning tre färger
• Bagagelucka med Easy Open-funktion inklusive Keyless Access
• Uppvärmbar ratt
• Dekorpaneler Aluminium
Dragpaket – ca 10 900 kronor
• Dragkrok
• Backkamera
• Lastrumsmatta
• Förstahjälpenkudde
• Varningsväst
Exempel på tillval:
• Active Info Display – Fullt digitala instrumenttavlor med möjlighet att anpassa informationen i bilens färddator via olika vyer. (ca 5 400 kr)
• Head Up-display – Den mest centrala körinformationen projiceras på en uppfällbar skärm i förarens blickfång. (ca 5 300 kr)
• Navigationssystem Discover Pro med Gesture Control – Navigation med 9,2 tums färgskärm, geststyrning för att byta vy på skärmen. (ca 16 100 kr)
• Panoramasoltak – Tiltbar och skjutbar glastaklucka med jalusi (ca 11 500 kr)
• 20” lättmetallfälgar – ”Rosario Dark Graphite Matt” eller ”Rosario Glam Silver” (ca 9 600 kr)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se