Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Seat 1400
Seat 1400
Seat 1400
Seat 1400

Seat 1400 satte Spanien på hjul – fyller 60 år i dag!

I dag är det fest hos Seat. Anledningen till detta är att just i dag är det exakt 60 år sedan den spanska tillverkarens första bilmodell – 1400 – rullade av fabriksbandet i Barcelona.

2013 är ett år med otaligt mycket firande i bilvärlden. Bland annat 50-årsjubilerar Lamborghini samtidigt som Aston Martin fyller det dubbla, det vill säga 100 år. Porsche 911 firar 50 år den också, så även sportbilstillverkaren och tillika formel 1-stallet McLaren. Men även i Spanien är det skumpa och fest eftersom det i år är 60 år sedan deras första bilmodell lämnade fabriken. Det är till och med så att det i dag, 13 november 2013, är exakt 60 år sedan första exemplaret av Seat 1400 rullade av bandet.

Tre år tidigare, 1950, grundades Seat av den spanska staten och sex spanska banker som tog hjälp från Italien, närmare bestämt från Fiat. Redan då var Volkswagen på hugget men gick bet då italienarna drog längsta strået. Volkswagen fick dock som man ville, men först drygt tre årtionden senare.

Seat 1400 var egentligen en Fiat med samma modellbeteckning, för övrigt Fiats första modell med självbärande kaross. Den var alltså Seats första modell och en av anledningarna till att den skapades var att spanska myndighetsmän behövde inhemska transportmedel. Dessutom var de spanska taxichaufförerna väldigt öppna till Seat 1400.

 Efter första dryga året i produktion hade 945 Seat 1400 levererats med hjälp av 925 medarbetare i fabriken i Barcelona som hade en tillverkningstakt om fem bilar per dag. Grundpriset var då 121875 pesetas vilket med dagens penningvärde motsvarar otroliga 373000 kronor, det vill säga betydligt mer än vad Seats modeller kostar i dag.

 På den stora mässan i Barcelona i juni 1954 visades 1400:an upp för en imponerad publik, något som fick fart på försäljningen. 10000 beställningar kom in och produktionstakten ökade året därpå till 3000 bilar årligen. Populariteten gjorde att Seat kunde sänka grundpriset till 117000 pesetas, motsvarande 355000 kronor i dagens penningvärde.

 1956 låg produktionstakten på 7000 bilar årligen, 1957 på hela 10000 bilar. Arbetsstyrkan hade samtidigt vuxit från första årets 925 till 5000 medarbetare.

När Seat 1400 efter några omgångar av uppdateringar och förändringar lades ned 1964 hade fabriken i Barcelona tillverkat drygt 98000 exemplar av modellen.

 Efterföljaren hette Seat 1500 och baserades på Fiat 1800. 1500:an var förvisso en ny modell, men hade mycket gemensamt – inte minst utseendet – med 1400 C som var 1400:ans beteckning under sina tre sista år.

 Seat 1500 ersattes nio år senare av Seat 132, med andra ord 1973, vilket gör 2013 till att vara även 132:ans jubileumsår. 132 var för övrigt Seats första modell med automatlåda.

 Seat Ronda är en annan jubileumsmodell, så även Seat Ibiza. De lanserades 1983 respektive 1993.

Men nu fokuserar vi på Seat 1400, bilen som satte Spanien på hjul, genom att kika på de fina bilderna nedan som visar 1400, 1400 A, 1400 B och 1400 C samt filmen nedan som du för allt i världen inte får missa. Ett stycke industrihistoria på drygt en minut, dock utan ljud.

https://youtu.be/DmZJT7_8BfM?width=575&height=353