Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Seat firar 65 år som biltillverkare

I dag för 65 år sedan rullade den första Seat-bilen ut från fabriken i Barcelona.

Bilmärket Seat, Sociedad Española de Automóviles de Turismo, blev bekant på den svenska marknaden först under det tidiga 1990-talet och modellen Toledo var först ut i händerna på Teknikens Världs testlag i nummer 11/1992. En Seat av den nya skolan byggd på Volkswagenteknik.

Märket grundades dock 1950 och i dag den 13 november för 65 år sedan startade tillverkningen av märkets första personbilsmodell, Seat 1400, i Zona Franca -fabriken i Barcelona. Första året byggdes det blott fem exemplar per dag av modellen som kostade 117 000 pesetas. Fabriken hade 925 anställda vid tiden. Tre år senare var man uppe i 45 bilar om dagen.

Seat 1400 hade en rak fyrcylindrig motor på 1 395 kubikcentimeter som gav maximalt 44 hästkrafter och en topphastighet på 120 km/h. Snittförbrukningen var 1,05 l/mil. Växlarna var fyra till antalet och trumbromsar var monterade på alla hjul.

Modellen blev en riktig långkörare och tillverkades i olika versioner till och med 1963, sammanlagt i 98 978 exemplar.

Bilen var ingen egen konstruktion utan en licensbyggd Fiat 1400 och såldes bara i hemlandet. Först 1965 började man exportera bilar och då handlade om modellen Seat 600 – även det en Fiat.

1986 hamnade Seat i Volkswagens ägo och första generationen Ibiza

 var en märklig blandning av Fiat och Volkswagen. Tekniken var hämtad från Fiat Ritmo men motorn utvecklad i samarbetet med Porsche. Designen var signerad italienaren Giorgetto Giugiaro och först avsedd för Volkswagen Golf generation två.Tidigare nämnda Seat Toledo blev första Seatmodellen att helt utvecklas under Volkswagenägandet och var även den ritad av Giorgetto Giugiaro.

https://youtu.be/RebJ433pL0E