Seat Leon Cupra 290 – mer effekt i rekordbilen
Redan snabba Seat Leon Cupra får fler hästkrafter under huven att leka med. Med siffrorna 290 på bakluckan överstiger man nu tidigare toppversionen med tio hästar.
En bil som vi har blivit lite småkära i är Seat Leon Cupra. En trevlig bil baserad på senaste Golfen och som i Cupra-utförande får en att dra på smilbanden, inte minst om det ska köras på Nürburgring där den var snabbast och fortfarande är snabbast. Förra året slog Leon Cupra i 280-hästarsutförande (265 hk finns också, men säljs inte i Sverige) till med nytt varvrekord runt Nürburgring. Renault med sin Megane RS 275 Trophy-R plockade tillbaka rekordet bara några månader senare för att ett knappt år senare se nya Honda Civic Type-R blåsa både spanjoren och fransmannen på rekordet. Men Seat har fortfarande rekordet runt Nürburgring kvar, men då som snabbaste kombi (Leon ST Cupra).
Av bara farten har Seat nu vässat Leon Cupra i både halvkombi- och kombiutförande. 280 hästkrafter har blivit 290 men med bibehållet vridmoment om maximalt 350 newtonmeter. Förändringen i vridet ligger i stället i att toppen finns tillgänglig över ett bredare register än tidigare – numera mellan 1 700 och 5 800 r/min.
Förändringarna i den 2,0 liter stora TSI-bensinmotorn ger tvärtemot vad man tror inga prestandaförändringar. 0-100 km/h går fortfarande på 5,7 sekunder (kombin 6,0 sekunder) och toppfarten är 250 km/h. Även bränsleförbrukningen är oförändrad med 0,66 liter per mil.
På utsidan tar man 290-hästarsversionen av Leon Cupra på 290-emblemet på bakluckan och på insidan tack vare krominlägg i reglage och eventuellt inlägg i högblankpolerat svart (tillval utan kostnad).
Ser man inte bilen utan bara hör den kan ett skarpt öra eventuellt höra skillnaden mellan en 280- och en 290-hästarsversion i och med att Seat har gjort om avgassystemet.
Leon Cupra, som hittills i år sålts i fler än 180 exemplar i Sverige, kostar i 290-hästarsutförande från 290 900 kronor, med andra ord 4 000 kronors pålägg jämfört med 280-hästarsversionen. I priset ingår bland annat dynamiskt chassi, diffbroms på framaxeln, progressiv styrning, Cupra Drive Profile samt full-LED-strålkastare.
Kombitillägget ligger på 7 000 kronor och vill man ha den sexväxlade dubbelkopplingslådan DSG6 kostar den ytterligare 14 500 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se