Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design
2 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design
3 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design
4 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design
5 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design
6 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design
7 AV 7
Foto: Singer Vehicle Design

Singer bygger 911 i Safari-version – här är Singer ACS

Porsche-förädlaren Singer visar upp ännu en nytolkning och denna bil liknar inget vi sett tidigare från företaget, med inspiration från 959 Safari.

Sedan starten 2009 har den Kalifornien-baserade Porsche-förädlaren Singer Vehicle Design fått bilvärlden att häpna över deras fantastiska byggen. Grundaren Rob Dickinson är känd för att vara nitisk när det kommer till detaljerna och är en äkta bilnörd. Denna nya skapelse som betecknas All-terrain Competition Study, ACS, är något ännu mer speciellt.

En långvarig kund frågade Singer om de kunde tillverka något inspirerat av Porsches gyllene rally-era där bilar som 911 SC/RS och 959 härskade. Singer bygger i vanliga fall inga bilar avsedda för terrängkörning och tog därför hjälp av den brittiska experten på ämnet, Richard Tuthill. Grunden är liksom hos samtliga Singer-bilar en 911 av generation 964 och i detta fall har de gått längre än vanligt.
Samtliga karosspaneler är tillverkade i kolfiber och skiljer sig en hel del från standardbilen, hela fronten och bakänden kan öppnas för lättare åtkomst. Motorn är i grunden densamma som i 964, en 3,6-liters luftkyld boxersexa men som har utrustats med dubbla turbo och levererar omkring 450 hästkrafter. Motorn är kopplad till en specialbyggd femväxlad sekventiell låda som skickar kraften till alla fyra hjul. Fyrhjulsdriften är permanent och har även diffbromsar fram, bak och i mitten.

1 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
2 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
3 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
4 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
5 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
6 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
7 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design
8 AV 8
Foto: Singer Vehicle Design

För att klara riktigt krävande terrängkörning som Baja 1000 eller Dakar-rallyt är bilen avsevärt mycket högre än standard och det sitter dubbla dämpare vid varje hjul som är justerbara i fem steg. Något som ger fjädringsväg på imponerande 265 millimeter. Terrängdäcken levereras av BF Goodrich och de sitter monterade på 16-tumsfälgar. Innanför dem sitter bromsar med fyrkolvsok runtom. För att skydda undersidan av bilen är den klädd med hasplåtar i aluminium fem millimeter tjocka.
Kupén är avskalad från allt onödigt och är fylld av kolfiberdetaljer, skalstolarna är FIA-klassade liksom störtburen och bredvid den höga växelväljaren sitter en kolfiberspak till den hydrauliska handbromsen.

Porsche 959 Safari under 1986 års Paris-Dakarrally.

Singer ACS är minst sagt en extrem skapelse och därför inte direkt gatlegal. Beställaren till denna passade på att beställa ytterligare en bil när denna ändå skulle byggas, denna vita där fokus ligger på ökenrally och en röd avsedd för asfaltkörning. Singer tar nu emot beställningar på ytterligare ACS-skapelser men behöver du fråga vad det kostar har du troligen inte råd. Singer nämner inget pris mer än att det är dyrare än deras ”vanliga” konverteringar som kostar omkring fem miljoner kronor.