Singer visar nytt – inspirerad av Porsche 934/5
Singer breddar modellutbudet med inspiration från den välkända 934/5 från 1977, som en del av deras så kallade DLS-program. Det är också ett sätt att fira historien om Porsche 934/5.
Originalet Porsche 934/5 var ett hopkok av delar från tio 934:or och 935:or. Chassi och motor, en 3,0-liters boxersexa, kom från 934, medan hjul och bakvingen härstammar från 935. Målet var att tävla i grupp 4 i SCAA-serien i IMSA, International Motor Sport Association, 1977. Den vann sex av de åtta loppen samt mästerskapet totalt sett. Det är med andra ord en speciell bil. Nu länkas den samman med nutid tack vare att Singer, ett företag som sysslar med modifiering och restaurering av Porsche 911-bilar.
De har gjort sig kända för att främst bygga mycket genomarbetade så kallade restomods av Porsche 964. Men under senare år har de även breddat utbudet. Bland annat med extrema Singer DLS som visades 2018, och nytolkningen av 930 Turbo som lanserades förra året, samt safariversionerna av 911.
Nu är det alltså dags för ytterligare ett steg.
– Jag var tolv när min fars vän visade oss sin Super 8-film från 1977 års Watkins Glen 6 Hours. När det välbekanta ansiktet på en Porsche 911 förvandlades till omöjligt packade höfter, gapande insug och en gigantisk dubbelhyvlad bakvinge, kan jag fortfarande minnas chocken och insikten om att detta var 911:ans andra liv – racerbilen. Sedan Singer började har jag velat återvända till det ögonblicket, samarbeta med våra kunder och fira den bilen – 934/5, berättar Rob Dickinson, verkställande styrelseordförande och grundare av Singer.
Liksom tidigare har man utgått från generation 911 generation 964, och 3,8-litersmotor har förutom en full renovering även fått dubbla turboaggregat. Något som skruvar upp effekten till 710 hästkrafter, vid ungefär 9 000 r/min. Motorn kopplas till en sexväxlad manuell låda och all kraft skickas till bakhjulen.
För att få ner kraften i marken sitter 345 millimeter breda däck bak på 20-tumsfälgar, fram har bilen 19-tummare. Med centrumbult.
Utöver det har den även fått rejäla skärmar och breddare i kolfiber, rejäla luftintag och utsläpp, samt extra vingar beroende på vilken version. Modellen som kallas Singer DLS-Turbo kommer nämligen i tre versioner. En för bana och en för väg, eller en kombination av de två.
Singer kommer att bygga totalt 99 exemplar av DLS-Turbo. Vad man får betala utöver donatorbil är oklart. Som vanligt skräddarsyr Singer karaktären för varje restaurering individuellt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se