Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Stellantis

Sista rycket för Chrysler 300C

Chryslers klassiska modellnamn går i graven med flaggan i topp. 2023 blir sista årsmodellen för 300C.

Minns du Chrysler 300C? Eller kanske Lancia Thema? I Europa, förutom i Storbritannien, hade nämligen modellen det namnet åren 2009 till 2018. Nu har Chrysler offentliggjort hur bilen blir i sin sista skepnad då modellen, vars rötter sträcker sig bak till 1955, går ur tiden nästa år.

Unikt emblem för de 2 200 sista exemplaren av 300C.Unikt emblem för de 2 200 sista exemplaren av 300C.Unikt emblem för de 2 200 sista exemplaren av 300C.
Unikt emblem för de 2 200 sista exemplaren av 300C. Foto: Stellantis

Bilen kommer i tre olika kulörval, alla har dock svart grill med unik röd-vit-blå logotyp. Såväl utvändigt som invändigt tar man i – så även under huven där en V8 på 6,4 liter tar plats. Den har ett maximalt effektuttag på 492 hästkrafter och tar bilen 0 till 96,6 kilometer i timmen (60 mph) på 4,3 sekunder. Toppfarten är 258 kilometer i timmen.

Bara 2 200 exemplar ska byggas av specialversionen och alla stannar i Nordamerika, 2 000 i USA och 200 i Kanada.

492 hästkrafter stark V8 med ett maximalt vridmoment på 644 newtonmeter.492 hästkrafter stark V8 med ett maximalt vridmoment på 644 newtonmeter.492 hästkrafter stark V8 med ett maximalt vridmoment på 644 newtonmeter.
492 hästkrafter stark V8 med ett maximalt vridmoment på 644 newtonmeter. Foto: Stellantis

300C tog över efter 300M 2005 och modellen fanns även som kombi. 2011 kom dagens generation som efter Fiats övertagande blev en Lancia i Europa. I samma veva ströks kombin från utbudet som aldrig såldes i hemlandet USA. Såväl kombin som sedanversioner ämnade för Europa byggdes av Magna Steyr i Graz, Österrike.

Modellen är den sista Chryslern som har Mercedes-teknik, en rest från tiden då märket ingick i Daimler-koncernen.