Sista testerna för nya Land Rover Defender
Den nya versionen av klassikern missade sin 70-årsdag. Arbetet med testerna flyttas nu från norr till söder, från snö till sand.
Land Rover Defenders öde och pånyttfödelse är en riktig följetong här på teknikensvarld.se. Allt från det att sista exemplaret av klassikern som vi känner den rullade av det rullande bandet i januari 2016 till tidigare i år när vår spionfotograf fångade den nya versionen av modellen under test i Arjeplog.
Nu kommer officiell information om hur det går med arbetet med nya Defender. 1,2 miljoner testkilometer och över 45 000 olika testmoment har testflottan mäktat med och efter snöiga Arjeplog är det dags för arbete i Kenya under ledning av naturvårdsorganisationen Tusk, ett samarbetet som började för 15 år sedan. I celsiusgrader mätt flyttas bilen från kring 40 minus till 50 plus.
Land Rovers hem må vara engelska Gaydon men bilen ska tillverkas i koncernens nya fabrik i Slovakiska Nitra och själva utvecklandet av modellen är en högst global angelägenhet, se bara på illustrationen nedan.
Arbetet med nya Defender har varit så tungrott och omfattande att man ”missade” en presentation under 2018 – då modellen fyllde 70 år. Födelsedagen är den 30 april för att vara mer precis, det var då den täcktes av under bilsalongen i Amsterdam.
Något datum för avtäckande av nya Land Rover Defender har inte nämnts men tillverkaren är fast besluten att leverera de första bilarna till sina kunder under 2020. Det de kommer att få är en bil som är betydligt mer modern i hållningen än sin föregångare. Defender kommer att finnas i de två klassiska axelavstånden på 90 respektive 110 tum men designen kommer inte vara retrodoftande. Under skalet kommer samma teknik finnas som koncernens övriga modeller.
Koncernen släpper nu bilder på bilen under test. Bilder som inte avslöjar så mycket mer än de som vår spionfotograf tog tidigare i år även om bilen nu har reservhjul hängande på bakluckan. Båda gallerierna ser du här nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se