Einride har fått en federal tillåtelse att köra sin självkörande bil på allmän väg i USA.

Självkörande bilar i Sverige – men lag tidigast 2024

Det finns en färdig utredning om att vi kan tillåtna självkörande bilar på svenska vägar. Men enligt uppgifter till Teknikens Värld har ärendet fastnat i Regeringskansliet. Tidigast 2024 kan vi få se ett första förslag till en ny lag om vem som egentligen är ansvarig för ett fordon på vägen.

Jan-Erik Berggren

Tekniken för självkörande bilar blir allt mer pålitlig. Svenska företaget Einride, som arbetar med tunga transporter, har fått tillåtelse att använda sina självkörande fordon på allmän väg i USA. Det är i första steget ett federalt tillstånd och nu ska Einride söka lokala tillstånd i de olika delstaterna.

– Vi kör inte bara runt utan genomför de här projekten tillsammans med en kund. I USA handlar det om General Electric, säger Einrides Pia Berglund.

I både USA och Japan tillåts en större del av självkörande även i personbilar men Sverige och Europa har halkat efter. Här är fortfarande föraren helt ansvarig för fordonet och det finns än så länge inga enhetliga regler för EU. Istället är det upp till varje land att besluta vilka förarstöd som är tillåtna och hur avancerade de ska vara. I vissa länder i Europa tillåts bilarna byta körfält på egen hand, i andra inte. 

Anledningen: tidsbrist

En färdig utredning har lämnats till regeringen men det finns ännu inget lagförslag. Anledningen är tidsbrist. Enligt uppgifter till Teknikens Värld finns det varken under 2022 eller 2023 tid att färdigställa ett förslag. Tidigast 2024 kan vi få se en idé om hur svenska politiker vill se ett införande av självkörande fordon. 

Sverige behöver heller inte vänta på EU i det här fallet utan kan fatta ett eget beslut.

Ändå är politikerna eniga om fördelarna med självkörande fordon. Under ett seminarium under politikerveckan i Almedalen fanns fyra deltagare från trafikutskottet på plats och Terese Lindberg (s), Helena Gellerman (l), Anders Åkesson (c) och Richard Herrey (m) var rörande överens om att självkörande bilar är bra för trafiksäkerheten, de minskar utsläppen och trängseln i städerna och de ger fler tillgång till bilen som transportmedel. 

– En självkörande bil som hämtar mig för att köra mig till jobbet är en självklar del av kollektivtrafiken, sa Helena Gellerman.

Inget Tesla-exempel

Gellerman och Åkesson ville se en mer offensiv lagstiftning som utmanade branschen medan Lindberg och Herrey påpekade att införandet måste ske under ordnade former, om än inte lika passivt som hittills.

– Vi har den där historien om en Tesla som körde på en kvinna med ett barn, det vill vi inte se på svenska vägar. Vi måste också tänka på datasäkerheten om bilarna ska börja prata med varandra, sa Lindberg.

– Jag tycker också att vi ska värna om den personliga friheten, det handlar inte bara om att förflytta sig från A till B, sa Herrey.

I ett första skede kan vi få se tillstånd för självkörande bilar inom avgränsade områden så som logistikcenter, hamnar, flygplatser och parkeringsplatser. Möjligen vaknar jordbruksbranschen till och ser att deras verksamhet till stor del kan ske med hjälp av självkörande traktorer och maskiner.