Skoda Fabia facelift officiell
Skodas uppdaterade B-segmentare täcks av i Genève men redan nu kommer bilderna och informationen.
Det var inte länge sedan Skoda presenterade en första skiss på uppdaterade Fabia som ska göra debut under den kommande Genèvesalongen. Vi lutade oss tillbaka och började tänka på annat men nu släpper Skoda riktiga fotografier på bilen i fråga. Överambitiös eller splittrad PR-avdelning, tro?
Fabia är nu inne på generation tre och dagens har hängt med sedan 2014. God tid för en uppdatering – modellen är nämligen en kassako för Skoda då över fyra miljoner exemplar har sålts sedan debuten 1999.
Utvändigt märks nya LED-ljus fram och bak på uppdaterade Fabia. Fram har strålkastarna och grillen fått nya former medan uppdateringarna designmässigt baktill begränsas till nytt veck och ljuskällor längst ner på stötfångaren. Uppdaterade Fabia ska även få nya fälgar i sortimentet.
Mer har hänt under skalet, både till form och funktion, men någon bild därifrån finns inte med i pressmeddelandet. Bekvämligheter som tidigare bara funnits i större modeller ska nu bli tillgängliga för Fabia-föraren – saker som döda vinkel-varnare, backvarnare och automatiskt helljus.
Hos kombimodellen ingår en ficklampa som ligger i bagageutrymmets sidoficka. En annan ny liten detalj hos Fabia är att isskrapan, som förvaras i tanklocket, nu även omfattar en mätsticka för att kunna kontrollera mönsterdjupet på däcken.
Infotainmentsystemet Swing omfattar en 6,5-tumsskärm och onlinetjänsten Skoda Connect. Systemet är kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink och SmartGate. Nytt är USB-kontakter för baksätespassagerarna.
Fyra motoralternativ nämns i meddelandet – bara bensinare. Det är välbekanta trecylindriga motorer med effektuttag på 60, 75, 95 och 110 hästar. Liksom tidigare går den kraftigaste att få med en sjustegad DSG-växellåda.
Premiären av uppdaterade Skoda Fabia kommer som sagt att ske i Genève och bilen kommer ut på marknaden under andra halvåret 2018.
Skoda Fabia deltog i vårt stora kombitest i nummer 14/2017 och prisades för sitt bagageutrymme, fullt jämförbart med betydligt större bilar som Mercedes C-klass och Toyota Avensis, men fick minus för trångt baksäte och trött motor (90 hk).
I nummer 2/2016 vann Skoda Fabia som halvkombi mot Mazda 2 och Opel Corsa. Ett omfattande test där vi tog oss an Europas vägnät med B-segmentarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se