Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070725-skoda-fabia-krock070725-skoda-fabia-krock070725-skoda-fabia-krock
070725-skoda-fabia-krock

Skoda Fabia fick endast fyra stjärnor

Nya Skoda Fabia har tagits emot väl sedan den introducerades tidigare i år. Allt enligt Skodas planer. En miss i planering har dock uppdagats i dag – fyra stjärnor i Euro NCAP. Honda Civic Hybrid testades samtidigt och fick också fyra stjärnor.

Skoda Fabia uppnådde 32 poäng i vuxenskyddet vid kollision framifrån och från sidan. 32 poäng räcker bara till ett betyg på fyra stjärnor vilket får anses som ett dåligt resultat. Fem stjärnor kan ju nästan ses som ett krav i dag.

Föraren och framsätespassageraren riskerar skador på knä och lår vid kollision framifrån eftersom instrumentbrädan trycks in i kupén alldeles för mycket. I övrigt står kupén emot kollisionen bra.

Sidokollisionsskyddet klarade sig bra och kunde ha fått full poäng om inte bakre sidodörren hade flyttat sig från sin ursprungliga position. Nu blev det en poängs avdrag för detta.

Vad gäller barnskyddet så fick bilen betyget tre stjärnor och fotgängarskyddet tilldelades två stjärnor.

Samtidigt som Skoda Fabia krocktestades även Honda Civic Hybrid. Den fick en poäng mindre än Skoda Fabia i vuxenskyddet. Dels så trycktes instrumentbrädan in för långt i kupén vilket resulterar i skaderisk samtidigt som lufttrycket förarens luftkudde var för lågt. Detta ökar risken för huvudskador då risken att skalla ratten är stor.

I barnskyddet fick bilen fyra stjärnor och fotgängarskyddet tilldelades tre stjärnor.

Honda Civic Hybrid i frontkollision.