Skoda Kamiq officiell – ny minsting-suv
Nu får vi tillslut se hela bilen och ta del av data för Skodas kompaktsuv Kamiq. Premiären sker under Genèvesalongen.
Det börjar likna komik, det här om Skoda Kamiq. Inte själva bilen som sådan utan alla dessa pressmeddelanden som ramlar in om bilen. Vi har sett emblem, inredning, skisser… och nu hela bilen. Debuten sker som så mycket annat under Genèvesalongen som öppnar dörren för media den 5 mars.
Kamiq blir den minsta av tre suvar i Skodas utbud som i dag utgörs av Kodiaq och Karoq. Om namnet känns bekant så är du antingen inuit (namnet betyder ”något som passar perfekt”) eller så tänker du på en annan bil med samma namn som säljs i Kina.
Med de tidigare bilderna har en del fakta släppts men nu får vi veta desto mer. Kamiq bygger på plattformen MQB och är i millimeter mätt 4 241 lång, 1 793 bred, 1 531 hög och 2 651 mellan hjulaxlarna. Baksätespassagerarna har ett knäutrymme på 73 millimeter och bagageutrymmet rymmer 400 till 1 395 liter. Om passagerarstolen fram fälls kan gods med en längd på 2 447 fraktas i bilen.
Bilen kommer med en 1,0 TSI-motor på 95 hästkrafter och 175 newtonmeter som är kopplad till en femväxlad manuell låda, 1,0 TSI med 115 hästkrafter och 200 newtonmeter med en sexväxlad manuell låda (sjustegad dubbelkopplingslåda som tillval), fyrcylindriga 1,5 TSI på 150 hästkrafter och 250 newtonmeter med cylinderavstängningsteknik och parad med en sexväxlad manuell låda alternativt en sjustegad dubbelkopplingslåda.
Den som gillar diesel väljer en 1,6-litersmotor på 115 hästkrafter och 250 newtonmeter som även den är kopplad till en sexväxlad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. Det är samma utbud av drivlinor som till den tidigare presenterade modellen Scala som ersätter Rapid.
Kamiq och Scala har mer gemensamt än så. Invändigt är bilarna likadana med en 10,25-tums skärm, Virtual Cockpit med fem olika utseenden, framför föraren och en 9,2-tummare på mittkonsolen. Storleksmässigt lirar de i samma liga även om Kamiq har 37 millimeters högre markfrigång. Kamiq finns med justerbart chassi, vilket kan sänka markfrigången med 10 millimeter och styva upp fjädring, samt med möjlighet att välja mellan fyra olika körlägen.
Utvändigt har de båda bilarna Skodas c-formade baklampor men annars skiljer sig formen åt. Kamiq har en vidareutveckling av den delade strålkastardesignen vi ser på tidigare Skoda-suvar och som vi känner från konceptet Vision X som stått som förebild för Kamiq.
Kamiq följer tidens trend rörande teknik, assisterande system och uppkoppling. Här finns saker som bromsenergiåtervinning, filassistans, krockvarnare, autobroms, dödavinkelnvarnare, varnare för bakomvarande trafik, adaptiv farthållare, fotgängarigenkänning, trötthetsvarnare, parkeringsassistans och nio krockkuddar.
Bilen kommer med Skodas senaste generationen av infotainmentsystem som omfattar onlinetjänster via Skoda Connect. Via en app kan du göra saker som att öppna och låsa bilen på distans, kolla om någon ruta är öppen eller se hur mycket bränsle som finns i tanken. Du kan även kolla väder, trafik och söka parkeringsplaster via olika appar samt uppdatera ljudanläggningen.
Kamiq blir först i segmentet med en högst fysisk men för många efterlängtad funktion: när dörrarna öppnas fälls ett skydd för kanten ut automatiskt. En funktion som Ford introducerade redan 2010.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se