Skoda Karoq Sportline officiell
För några dagar sedan kunde vi visa bilder på nya Skoda Karoq Scout – en lite oömmare Karoq med ännu mer ”suvig” look än standardmodellen. Utförandet kommer att få världspremiär på Parissalongen senare i höst. Men Karoq Scout blir inte ensam Karoq i den franska huvudstaden. Skoda tar nämligen även med sig nya Karoq Sportline till Paris.
Sportline är som bekant något av Skodas svar på Volvos R-design. Sportline-bilarna har ett lite sportigare yttre, men motorerna lämnas ofta orörda. Om du suktar efter en Skoda-suv med mer motorkraft får du vänta på RS-varianten av Kodiaq som även den förväntas presenteras i Paris.
Sammanlagt erbjuds Karoq Sportline med fyra olika motorer: två dieslar och två bensinare. Svagast är TSI-motorn på 1,5 liter och 150 hästkrafter. Lika stark är TDI-motorn på 2,0 liter. Båda varianterna kommer med sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift som standard men går att få med sjustegad DSG-låda och fyrhjulsdrift om man hellre vill det.
Högre upp i hierarkin hittar vi en 2,0 liter stor TSI-motor på 190 hästkrafter som är exklusiv för Karoq Sportline (sett till Karoq-familjen), samt en mer trimmad 2,0 TDI-motor på 190 hästkrafter. Den sistnämnda har fyrhjulsdrift och sjustegad automatlåda som standard.
Utmärkande för Skoda Karoq Sportline är modellens nedlackade stötfångare fram och bak, 18-tums fälgar i ”Mytikas”-design, tonade rutor, svarta backspegelkåpor och svarta takrails. Interiört är de vanliga stolarna i framsätet utbytta mot svarta sportdoningar med kontrasterande silverfärgade sömmar och framför föraren sitter en multifunktionsratt i svart perforerat läder som även den har sömmar i silver. Nedanför ratten hittar vi pedaler med detaljer i rostfritt stål.
Det ska sägas att vill man inte ha 18-tums fälgarna går det även att få sin Skoda Karoq Sportline med 19-tummare – då i designen ”Vega”. På insidan är Skodas digitala förarmiljö Virtual Cockpit ett tillval. Den digitala instrumentbrädan kommer i Karoq Sportline med fem visningslägen där det femte är mer sportbetonat och visar varvräknare samt hastighet i mitten av skärmen.
Några priser är inte presenterade ännu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se