Skoda Karoq – tre snabba från provkörningen
Yeti är numera ett minne blott, ungefär som sin lurviga namne. Nu är det Karoq som gäller. Skoda lanserar just nu sin nya, lilla och praktiska suv och Erik Wedberg provkör på Sicilien.
Hej Erik, saknar du Yeti?
– Snömannen Yeti kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig har träffat honom, men bilen Yeti saknar jag faktiskt lite. Jag tycker att Skoda Yeti har stått ut som ett härligt udda alternativ i den numera ändlösa massan av slätstrukna suvar och crossovers. Med det säger jag inte att nya Karoq inte är bra. Tvärtom.
Hur bra är den?
– Jag är rädd för att Skoda kommer att få det svårt att möta efterfrågan igen, precis som det har varit med Kodiaq. Karoq är på pappret en riktigt vettig bil och så känns den även här vid första mötet. Körmässigt är den någonstans mellan storebror Kodiaq och kusinen Seat Ateca. Inte riktigt lika skarp som Ateca, men inte lika fluffig som Kodiaq. Den är framförallt riktigt praktisk. Baksätet är rymligt och det smarta Varioflex-baksätet blir standard på den svenska marknaden. Det gör att Karoq kan gå från femsitsig familjebil till tvåsitsig skåpbil, nästan i alla fall. Plockar man ur baksätena ryms 1 810 liter bagage.
Vad kostar Karoq?
– Billigaste versionen med trecylindriga 1,0-litersmotorn TSI 115 kostar från 215 600 kronor. För 15 000 kronor extra får man DSG-låda. Fyrcylindriga 150-hästarsbensinaren TSI 150 kostar från 257 600 kronor. I dieselväg finns TDI 115 för 242 700 kronor, TDI 150 4x4 för 281 700 kronor samt toppalternativet TDI 190 4x4 DSG som inte har fått något pris ännu eftersom den kommer i produktion först nästa år.
– Prislistan, som du kan läsa i sin helhet här, är väldigt brokig just nu eftersom några motorer inte går att få med fyrhjulsdrift till en början och vissa går bara att få med högre utrustningsnivån Style. I nummer 24/2017 av Teknikens Värld ska jag försöka reda ut allt. Läs mer där!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se