Skoda Kodiaq, Mini Countryman, Nissan Micra och Suzuki Swift krocktestade av Euro NCAP
Säkerhetsinstitutet Euro NCAP har krocktestat fyra nya bilmodeller – Skoda Kodiaq, Mini Countryman, Nissan Micra och Suzuki Swift. Några fick högsta betyg, andra inte.
Av samtliga fyra nya bilmodeller som nu krocktestats av Euro NCAP var det ingen som föll ur ramarna sett till själva krocksäkerheten (vuxenskydd, barnskydd och fotgängarskydd). Alla nådde upp till fem stjärnor i det avseendet, men i och med avsaknaden av vissa förarassistanssystem som standard i Nissan Micra och Suzuki Swift blev det i grundutförandena bara fyra respektive tre stjärnor till dessa. Med respektive modells säkerhetspaket implementerat ökade betyget för Micra till fem stjärnor och för Swift till fyra stjärnor.
Både Skoda Kodiaq och nya Mini Countryman erbjuder som standard autobroms som reagerar på andra fordon. Kodiaq innehåller dessutom autobroms för fotgängare som standard medan Countryman har det som tillval.
Nya Nissan Micra i grundutförande har inte autobroms för fordon och fotgängare som standard, däremot finns de att kryssa för i tillvalslistan. Av den anledningen kunde Micra suga åt sig ännu en stjärna och får totalt fem när bilen är säkerhetspaketutrustad. På den svenska marknaden är autobroms för både fordon och fotgängare standard till Micra (grundutrustningsnivå Visia).
Detsamma gäller för nya Suzuki Swift
i grundutförande. I Sverige har den autobroms för fordon som standard men så är det inte på alla europeiska marknader där det i stället är tillval. Därför fick Swift endast tre stjärnor av Euro NCAP i grundutförande medan den med tillvalet autobroms för fordon (Radar Brake Support) nådde upp till fyra stjärnor. I Sverige, och på andra marknader, finns dessutom det så kallade Inclusive-paketet som innehåller en hel drös med uppgraderingar, bland annat Dual Sensor Brake Support som innefattar autobroms för fotgängare, filbytesvarnare och trötthetsvarnare. Detta paket räknas som en egen modellversion och har därför inte krocktestats av Euro NCAP. Hade de gjort det hade bilen sannolikt fått högsta betyget fem stjärnor i och med att krocksäkerheten når upp till högsta betyget.Bryter vi ner stjärnbetygen till poängfördelningen enligt respektive krocktestmoment ser det ut som följer. Klicka på bilmodellnamnen för att läsa mer om krocktestresultaten på Euro NCAP:s webbplats.
https://youtu.be/LKLvAsTV69ESkoda Kodiaq 5*
Vuxenskydd: 92Barnskydd: 77Fotgängarskydd: 71Förarstödsystem: 54
https://youtu.be/A1E9YPaXfrAVuxenskydd: 90Barnskydd: 80Fotgängarskydd: 64Förarstödsystem: 51
https://youtu.be/etYQPuF1UucNissan Micra i grundutförande 4*
Vuxenskydd: 91
Barnskydd: 79
Fotgängarskydd: 68
Förarstödsystem: 49
Nissan Micra med säkerhetspaket 5*
Vuxenskydd: 91Barnskydd: 79Fotgängarskydd: 79Förarstödsystem: 72
https://youtu.be/V1a6DLBhntISuzuki Swift i grundutförande 3*
Vuxenskydd: 83
Barnskydd: 75
Fotgängarskydd: 69
Förarstödsystem: 25
Suzuki Swift med säkerhetspaket 4*
Vuxenskydd: 88
Barnskydd: 75
Fotgängarskydd: 69
Förarstödsystem: 44
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se