Skoda Kodiaq – nu med svenskt pris
Nu har vi fått reda på hur mycket Skodas nya suv Kodiaq kostar i Sverige. Från 265 900 kronor och då ingår fyrhjulsdrift som standard.
En av årets riktigt stora bilnyheter, sett till antal visningar/läsningar av artiklar om nya bilar här på teknikensvarld.se, är Skoda Kodiaq. Intresset för tjeckernas nya suv verkar med andra ord vara på topp i Sverige och många har säkerligen gått och väntat på de svenska prisuppgifterna. Nu är de här!
Den svenska premiären är förlagd till mars månad 2017, men orderböckerna öppnar redan nästa vecka, det vill säga vecka 47. Det är tidigare än vad Skoda Sverige tänkte sig från början, men det stora intresset som bilen väckt har fått dem att tänka om och tidigarelägga.
Till Sverige kommer Skodas 4,7 meter långa suv med bagageutrymme på 720 liter (2 065 med nedfälld baksätesrygg) med fyra olika motoralternativ, två bensinmotorer och två dieselmotorer. Oavsett motoralternativ är Kodiaq i Sverige alltid fyrhjulsdriven. De effektfullaste motorerna har sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda som standard medan minsta bensinmotorn har manuell låda och svagaste dieselmotorn har manuell som standard med kan extrautrustas med sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Prisspannet sträcker sig från 265 900 kronor till 328 900 kronor. I billigaste änden hittar vi 1,4 TSI 4x4 med 150 hästkrafter i Ambition-utförande och i dyraste änden 2,0 TDI DSG7 4x4 med 190 hästkrafter i Style-utförande. Tar vi priset för instegsmodellen och jämför med ”syskonbilen” Seat Ateca med samma motoralternativ och drivning så skiljer det 29 000 kronor till Seats fördel. Men, det ska tilläggas att Skoda Kodiaq är en väldigt mycket större och rymligare suv, hela 34 centimeter längre än spanjoren. En annan jämförelse är med Volkswagen Tiguan som med 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter, fyrhjulsdrift och manuell låda kostar 27 100 kronor mer än Kodiaq. Även här ska vi tillägga att Kodiaq är betydligt större än sitt koncernsyskon.
Samtliga prisuppgifter för Kodiaq finner du i tabellerna nedan.
Utöver utrustningsnivåerna Ambition och Style finns även tre prissatta utrustningspaket – ett paket för att göra bilen sjusitsig, ett dragpaket och ett businesspaket där sistnämnda är tillgängligt endast till bilar med Style-nivån i grunden.
Dragpaketet innehåller bland annat elektriskt utfällbar dragkrok, backkamera, elektrisk baklucka och takräcke. Businesspaketet ger läder- eller alcantaraklädsel, fjärrstyrd värmare, ljudsystem från Canton, trezoners Climatronic och extra tonade rutor kallat Sunset.
Redan i grundutförande är samtliga modellversioner bra utrustade med exempelvis adaptiv farthållare, autobroms inklusive gångtrafikantsensor, nio krockkuddar, infotainmentsystemet ”Bolero” med skärm på åtta tum, SmartLink (Apple Carplay, Android Auto, Mirror Link), multikollisionsbroms och en hel del annat.
Samtliga Kodiaq som säljs i Sverige är dessutom standardutrustade med Care Connect som gör bilarna uppkopplade och därmed lättare för ägarna att kommunicera med. Med hjälp av en app i mobiltelefonen kan man alltid se var bilen befinner sig och se fordonets status. Är bilen utrustad med fjärrstyrd värmare kan denna styras direkt från mobiltelefonen, inte bara för att värma bilen utan även kyla den.
Care Connect innebär också att om någon av bilens krockkuddar utlöses vid exempelvis en kollision så ringer bilen automatiskt upp SOS Alarm och uppger bilens exakta position.
Har bilen navigationssystem ingår även Infotainment Online som ger trafikinformation i realtid. Google Maps och Google Street View ingår också i systemet.
Allt du vill veta om Skoda Kodiaq, och lite till, finner du här och via de relaterade länkarna längre ned på denna sida. Priserna finner du i tabellerna nedan.
Svenska priser för Skoda Kodiaq
Scrolla till höger om du inte ser samtliga prisuppgifter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se