Skoda Kodiaq – tre snabba från provkörningen
Erik Wedberg är i Spanien igen och kör en suv. Den här gången är platsen Mallorca och bilen Skodas hett efterlängtade storsuv Kodiaq. Tjecken ser bra ut på pappret, är den det i verkligheten också?
Hej Erik, förhandsintresset för Skoda Kodiaq har varit stort. Lever bilen upp till hypen?
– Ja, det tycker jag. Kodiaq är den tredje MQB-baserade suven efter Tiguan och Ateca och jag vågar nog säga att Kodiaq är den bästa.
Vad är det som är så bra?
– Helheten! Kodiaq är rymlig, praktisk, bekväm och enligt mig ganska trevlig att titta på. Jag får lite Range Rover Sport-vibbar, speciellt av fronten. Baksätet och bagageutrymmet imponerar verkligen, inte bara med stora mått utan även med praktiska finesser.
Vad kostar den?
– Billigaste möjliga Kodiaq är bensinvarianten 1,4 TSI 150 4x4 som kostar 265 900 kronor. I Sverige kommer de flesta att köpa 2,0 TDI 190 DSG7 4x4 som kostar 312 900 kronor i Ambition-utförande. Med den högre utrustningsnivån Style kostar den 328 900 kronor (samtliga Kodiaq-priser finner du här). Därmed blir den en stark konkurrent till släktingarna Volkswagen Tiguan och Passat Sportscombi. För mig är det valet inte svårt!
I nummer 27/2016 av Teknikens Värld bjuder Erik Wedberg dig på en fullständig provkörningsrapport med allt vad det innebär. Det får du bara inte missa!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se