Skoda lanserar tjänstecykel – ett alternativ till tjänstebilen
Sverige har tappat som cyklande land och det är inte bara regeringen som vill ändra på det. Biltillverkaren Skoda vill också se att fler svenskar cyklar när det är möjligt och inför nu något de kallar för tjänstecykeln.
Även om Skoda är en biltillverkare ligger cyklar dem varmt om hjärtat. När Skoda under 1890-talet hette Laurin & Klement (du känner säkert igen namnet från lyxversioner av deras nuvarande modeller) tillverkades just cyklar. Med bland annat detta som bakgrund har Skoda Sverige tagit fram ett initiativ kallat tjänstecykeln. Skodas svenska avdelning vill helt enkelt se att fler svenskar väljer cykeln framför bilen när det gäller transport kortare sträckor. Skoda Sverige skriver i sitt pressmeddelande att fördelarna kan vara många; ofta går det snabbare än med bil och det blir dessutom billigare, men framför allt sker transporten med en lägre påverkan på miljön.
Tjänsten, som kallas Skoda Tjänstecykel, ger företag möjlighet att erbjuda sina anställda en tjänstecykel på samma vis som de erbjuder tjänstebilar. Skoda Sverige har utformat den tillsammans med Skoda Financial Service och cykeltillverkaren Canyon.
Som anställd vid ett företag som väljer att använda sig av Skoda Tjänstecykel finns det många olika cykeltyper i olika prisklasser att välja mellan. När man gjort sitt val beställs och signeras ordern digitalt. Förmånsvärde, netto- eller bruttolöneavdrag bestämmer respektive företag enskilt.
– Med tjänstecykeln ger vi företag möjlighet att kunna leasa en cykel på samma bekväma sätt som en tjänstebil. Ett perfekt sätt att skaffa ett modernt tjänstefordon, med andra ord, säger Stefan Nygren, marknadschef på Skoda Sverige.
Skoda vill namnge svenska cykelvägar
I samband med Skoda Tjänstecykel vill Skoda Sverige även lyfta fram landets cykelvägar för att på så viss öka tryggheten på dessa. Man gör det genom att tillsammans med svenska folket namnge de svenska cykelvägarna. Detta initiativ kallar Skoda Sverige för Cykelvägsinitiativet.
Vid exempelvis en olycka på en cykelväg kan det vara svårt för en cyklist att återge korrekt position. Med ett namn på cykelvägen, på samma sätt som med bilvägar, är tanken att en cyklist vid larminringning lättare ska kunna beskriva var olyckan har inträffat.
Cykelvägsinitiativet har redan påbörjats på Gotland där gotlänningarna har fått rösta fram namn på fem av Visbys cykelvägar. Förslagen har lämnats över till Region Gotlands trafikförvaltning under Almedalsveckan. Förhoppningen är att namngivningen av cykelvägarna snart blir verklighet.
– Som cyklist i dag är det väldigt svårt att meddela sin position eller kalla på hjälp om olyckan skulle vara framme. Med Cykelvägsinitiativet vill vi stärka cyklisternas position i trafiken och samtidigt öka tryggheten för alla, erfaren som oerfaren, säger Stefan Nygren.
Skoda Sverige och Teknikens Värld har i ett gemensamt initiativ kallat #tillsammansitrafiken påbörjat vägen mot en nollvision mellan bilister och cyklister. Bland annat publicerade vi för ett par veckor sedan en välbesökt artikel om de vanligaste cykelolyckorna och hur man ska bete sig i trafiken för att minska olycksrisken mellan bil och cykel.
Fotnot: I ingressen skriver vi att Sverige har tappat som cyklande land. Under 2014 cyklade svenskarna i snitt 132,5 varv runt jorden – varje dag. Det låter mycket, men är faktiskt ett tapp med 16 procent jämfört med 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se