Skoda Octavia facelift officiell – fakta och bilder
Efter lite drygt tre år är det dags för Skodas guldkalv Octavia att uppdateras. Förutom visuella förändringar, en del av dem väldigt tydliga, har modellen även fått en rad nya funktioner, inte minst på vad gäller förarassistanssystemen.
Tredje generationen Octavia kom 2013 och har tjänstgjort väl som Skodas alternativ i mellanklassen. Octavia-försäljningen har stadigt ökat sedan introduktionen och i fjol såldes 215 797 exemplar i Europa vilket gör Octavia till märkets klart bästsäljande modell.
När 2016 är på väg att övergå till 2017 är tiden kommen för en uppdatering med både synliga och osynliga förändringar.
De synliga förändringarna är inte jättemånga, men några av dem är tydligare än andra. I fronten märks helt ny design på grillen och strålkastarna. Just strålkastarna, som är av typen full-LED, står för den största förändringen då de har blivit uppdelade i två sektioner – lite på samma vis som Volvo S60, V60 och XC60 hade innan de uppdaterades under 2013. Strålkastardesignen har medfört att de inre delarna ligger dikt an mot grillen i stället för att ha ett mellanrum som tidigare.
Även huven och främre stötfångaren har gjorts om så smått där sistnämnda numera innehåller slankare dimljus än förut.
Baktill är förändringarna svårare att ta del av men bakljusen har fått ny, mjukare design och stötfångaren likaså med något färre veck och de integrerade reflexglas är något smalare.
Interiören är i grunden densamma som tidigare men nydesignade mätartavlor finns där, likaså ett nytt utförande av infotainmentsystemets display som i stället för fysiska knappar på båda sidor om den har fått beröringskänsliga knappar i glasdesign.
Just infotainmentsystemet finns i fyra olika, uppgraderade utföranden varav två av dem, Amundsen och Columbus, innehåller navigationssystem. Columbus har störst skärm – 9,2 tum – samt WLAN-hotspot, sim-kortplats för 4G-uppkoppling.
Skoda Connect har i sin tur uppgraderats till senaste version och innehåller bland annat Infotainment Online och CareConnect.
Assistanssystemen som förenklar livet för föraren har även de setts över och förbättrats. Front Assist med autobroms, som Skoda Sverige har som standard på merparten av sina modeller sedan 2015, har utökats med fotgängarskydd. Rear Traffic Alert är en nyhet för Octavia som varnar föraren för bakomvarande trafik om denna exempelvis backar ut från en parkeringsficka. En annan nyhet är Trailer Assist som hjälper föraren att backa med släp. Hur smidigt, och roligt, det kan gå till ser du här.
Fem TSI-bensinmotorer och fyra TDI-dieselmotorer finns till uppdaterade Octavia, från 1,0- till 2,0-litersmotorer med effekt från 84 till 184 hästkrafter. Manuell låda är normalt standard men DSG-dubbelkopplingslådor med antingen sex eller sju växlar finns till merparten av motorerna. Fyrhjulsdrift finns också och då till 1,8-liters TSI-bensinmotorn samt till 2,0 TDI-dieselmotorerna.
Skoda har inte meddelat några eventuella prisjusteringar i samband med ankomsten av uppdaterade Octavia, men någon form av justering lär genomföras. I dag kostar Octavia från 195 500 kronor och Octavia Combi från 199 800 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se