Skoda Octavia G-Tec blir starkare – och snålare
Skoda uppdaterar sin gasbil Octavia G-tec med ny motor, mer kraft och snålare gång.
Hösten 2014 lanserade Skoda gasversionen av senaste generationen Octavia. Då hette den Octavia 1,4 TSI G-Tec. Numera heter den Octavia 1,5 TSI G-Tec, och precis som modellbeteckningen avslöjar handlar det om en ny motor.
1,4 TSI-motorn har fått stå åt sidan för koncernens nya 1,5-liters TSI-maskin. I G-Tec-utförandet levererar den 130 hästkrafter, 20 fler än vad 1,4-litersmotorn presterade. Och inte bara med mer effekt, snålare har den också blivit tack vare variabelt insug som arbetar enligt Miller-cykeln.
När bilen körs i CNG-läget (på gas) sjunker koldioxidutsläppen, i jämförelse med när den körs på bensin, med omkring 25 procent, samtidigt som utsläppen av kväveoxider är betydligt lägre och partikelutsläppen obefintliga. Förändringarna gör att motorn Euro 6d TEMP-klassas, den hårdaste certifieringen som finns i nuläget.
De tre gastankarna, två placerade under bagagerumsgolvet och en under baksätet, rymmer 17,7 kilo gas. Denna mängd gas räcker till ungefär 48 mils körning, sju mil mer än tidigare. De bakre tankarna är gjorda i ett nytt, säkrare kompositmaterial medan den främre är gjord i stål.
Om gasen tar slut kan man köra ytterligare en bit tack vare en 11,8 liter stor bensintank.
Om Octavia G-Tec fortfarande kommer säljas i Sverige återstår att se. Modellen är nämligen bortplockad från Skoda Sveriges hemsida och prislistor (som uppdaterades så sent som den 20 september 2018). Vi har inte fått tag på Skoda Sverige för en kommentar om läget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se