Skoda Octavia RS 245 till Sverige i vår
I april kommer den hittills snabbaste varianten av Skoda Octavia RS. Laddad med 245 hästkrafter kör den ifrån allt annat med RS-emblem i fronten.
Det är ingen hyllning till Volvo 245 som tjeckerna har gett sig på. Sifferbeteckningen i Skoda Octavia RS 245 syftar förstås på den effekt som den 2,0 liter stora TSI-turbomotorn levererar. Att de lyfter fram siffran beror så klart på att 245 hästkrafter är 15 fler än i vanliga Octavia RS. Men inte enbart maxeffekten har skruvats upp, även vridmomentskurvan har justerats och högsta toppen når numera upp till 370-strecket i stället för 230-hästarsversionens 350 newtonmeter.
RS 245 skiljer sig på fler punkter än enbart motorspecifikationerna. Skoda Octavia RS 245 har försetts med vad Volkswagen kallar för Vorderachsquersperre, det vill säga den elektroniskt styrda diffbroms som finns på bland annat Golf GTI. Därmed säkerställs greppet hos de drivande hjulen som i extrema situationer kan, om ett av hjulen slirar, överföra all kraft till det andra hjulet.
Vidare har RS 245-varianten detaljer som särskiljer den från sina slöare RS-bröder, nämligen blanksvarta detaljer i grillen, backspegelkåporna och ändrören. Till och med RS-logotypens V är blanksvart (V står för övrigt för Victory, det vill säga seger). Även avgassystemet ska vara justerat för att ge Octavia RS 245 en mer egen ljudbild vid gaspådrag.
Skoda Octavia RS 245 finns i både halvkombi- och kombiutförande, eller Combi som tjeckerna gärna stavar sistnämnda alternativet. Båda karossversionerna kan fås med antingen sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda.
Snabbast är halvkombiversionen som gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder, en tiondels sekund snabbare än vanliga Octavia RS med 230 hästkrafter. 60-100 km/h tar 6,4 sekunder och att dra från 80 till 120 km/h tar 6,6 sekunder.
Motsvarande siffror för Octavia RS 245 Combi är 0-100 km/h på 6,7 sekunder, 60-100 km/h på 6,5 sekunder samt 80-120 km/h på 6,8 sekunder.
Skoda Octavia RS 245 ska visas upp på bilsalongen i Genève i mars. I april är det Sverigepremiär men några svenska prisuppgifter finns ännu inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se