Skoda Scala tuffar till sig i Monte Carlo-utförande
Nu breddas Skoda Scala-programmet med en ny utrustningsnivå kallad Monte Carlo.
I vintras kom den, ersättaren till Skoda Rapid. Nykomlingen, som heter Scala, är något helt annat än sin företrädare. På vår provkörning i våras visade den upp positiva sidor så som lågt kupéljud, bra utrymmen och trevliga köregenskaper.
I dagsläget går det endast att komma över Scala i utförandet Style, men det blir ändring på det nu när Skoda presenterar Scala med ett rallyinspirerat tilläggsnamn – Monte Carlo.
”Vad har Skoda med rally och Monte Carlo att göra?”, tänker du garanterat. ”Är tillägget inte bara ett geografiskt namn, vilket som helst, ungefär som Golf Memphis?”. Icke. Skoda och Monte Carlo har en historia som hör ihop. Rallyföraren Václav Blahna och kartläsaren Lubislav Hlávka vann nämligen Monte Carlo-rallyt i sin Skoda 130 RS för 42 år sedan, alltså 1977. Klassen som gällde var bilar med motorer mindre än 1,3 liter.
När Scala nu får Monte Carlo-beteckningen innebär det lite tuffa detaljer ungefär som på lillebror Fabia Monte Carlo, det vill säga svarta inslag på exempelvis backspegelkåporna, fönsterlisterna, grillsargen, sidokjolarna, takvingen och fälgarna. Det syns inte, men enligt Skoda har frontspoilern gjorts om en aning. Svarta är även bokstäverna som utgör biltillverkarens namn under bakrutan. Dessa är normalt krombelagda.
17-tumshjul är standard men 18-tummare finns som tillval. Till standardutrustningen hör också panoramaglastak samt förlängd bakruta (i stället för plåt mellan bakljusen). LED-strålkastare och lysdioder i bakljusen ingår, precis som Monte Carlo-emblemen på framskärmarna.
Interiören bjuder på sportstolar med klädsel som är unik för modellversionen. Ratten är klädd i perforerat läder, vilket förvisso finns som tillval till vanliga Scala. Lädret hålls ihop av röda sömmar som även går igen på växelspaksdamasken. Golvmattorna skiljer sig från de vanliga, så även pedalstället som är i aluminium.
Monte Carlo-versionen finns att få med samtliga motorer som erbjuds till Scala i dag. Fyra olika motorer finns men i Sverige är det bara 1,0 TSI med 115 hästkrafter som utgör utbudet.
Själva marknadslanseringen äger rum under fjärde kvartalet 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se