Skoda Superb Combi – direktrapport från provkörningen
Vår ena globetrotter, Hans Hedberg, skickades med ilfart ner till FC Internazionales och AC Milans hemstad för en första provkörning av en storkombi som kan bli något att bita i för konkurrenterna – Skoda Superb Combi.
Hej igen, Hans! Du är ute på vift igen. Har du och PeO kanske någon sorts tävling om vem som kan avverka flest europeiska länder på en vecka?
– Haha. Absolut! Det har blivit en intern strid om vem som kan provköra flest bilar i flest länder på så kort tid som möjligt. Eller nej, inte riktigt, men man kan nästan börja undra.
Nu är du nere i Lombardiets huvudstad Milano för en rundtur i Teatro alla Scala (La Scala) har jag förstått?!
– Haha, inte direkt men nästan. Jag är här nere och provkör nya Skoda Superb Combi som visserligen är stor, men inte riktigt lika rymlig som La Scala.
Åh sjutton. Den bilen rönte stor uppmärksamhet här på webben när vi skrev om premiären av den på Frankfurtsalongen. De flesta gillade vad de såg på bilderna. Hur är den i verkligheten?
– Den ser verkligen bra ut, alltså inte något som man blir upphetsad av utan den har ett sådant utseende som förmodligen kommer att falla de flesta på läppen. Inte alls klumpig som man kan tro och baken andas en blandning av BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Skoda Octavia – i kombiutförande alltså.
Skoda Superb ”halvkombisedan” lirar i en egen liga vad gäller utrymmet för passagerarna, hur är det i kombiversionen?
– Samma grej här. Bilen borde kunna bli alla barnfamiljers våta dröm. Man sitter riktigt behagligt i framstolarna med gott om utrymme trots att det är något smalare i axelhöjd än hos exempelvis Volvo V70 och Mercedes E-klass. Men det är ingenting som stör. I baksätet är det kungligt med benutrymme utöver det vanliga, precis som i vanliga Superb. Väljer man Elegance-utförandet får man till två fotpallar för de baksätesåkande. En liten men rätt tuff detalj för att kunna vila de små fossingarna. Det jag saknar är ”tiltbart” ryggstöd på baksätet, det hade gjort det ännu mer bekvämt. Soltaket som några av provkörningsbilarna är utrustade med sträcker sig över baksätet och är ett tillval som jag kan rekommendera. Är helt klart värt de 7 900 kronor som det kostar extra och som ger en härlig frihetskänsla för dem där bak.
Nog om de åkande där fram. Åker bagaget lika kungligt längst bak?
– Det får jag väl lov att påstå. 633 liter bagage ryms bakom baksätesryggen och med det slår Superb Combi många konkurrenter på fingrarna. Endast Mercedes E-klass är något rymligare. Fäller man baksätet och lasten får svälla ut till sin maximala volym får det plats hela 1 865 liter. Återigen är det endast E-klass som är lite vassare. Enda nackdelen är den lilla lasttröskeln som sticker upp några centimeter. Den kunde Superb Combi fått vara utan. Men! På den svenska marknaden förses alla Superb Combi med ett ”mellangolv” i lastutrymmet vilket gör att lasttröskeln försvinner (inifrån sett). Detta gör också att den invändiga höjden minskar med fem centimeter.
Men D-stolparna sluttar ju rätt kraftigt i bilens färdriktning. Upptar det inte mycket värdefull volym?
– Visst, det är inte lika fyrkantigt lastutrymme som vi är vana från till exempel Volvo. Men nej, det spelar ingen roll. Bagageutrymmet är ändå så rymligt.
Vilka motorer har du kört?
– Jag har än så länge bara 1,8 TSI med 160 hästkrafter och 2,0 TDI med 140 hästkrafter. 1,8 TSI beräknas bli storsäljaren vid sidan om 2,0 TDI med 170 hästkrafter. Men 140 hästkrafters dieselmaskin i den här bilen fungerar jättefint. Kraften räcker till. Nackdelen är att 140-hästarsdieseln använder sig av ålderdomlig pumpdose-teknik medan 170-hästarsdieseln har common rail-teknik. Men till sommaren får även den svagare dieseln common rail. Instegsversionen är 1,4 TSI med 125 hästkrafter och även om jag inte har kört den ännu känns det som att den är fullt tillräcklig i de flesta fall.
Att dieselmaskinerna är snåla känner vi till men hur är det med TSI-motorn på 160 hästkrafter?
– Det vi har kört i dag i Milano och på landsbygden runt omkring får anses vara blandad körning. Enligt färddatorn ligger vi och pendlar mellan 0,75 och 0,80 liter, vilket får anses bra för en modern bensinmotor.
Det finns väl en värstingmaskin också?
– Ja, 3,6 V6 DSG med fyrhjulsdrift. 260 hästkrafter och snabb nog för de flesta direktörer med småbarn och barnvagnar.
Hur är det med vägljudet i kupén? Kombiformatet brukar kunna fungera som resonanslåda.
– På italienska landsvägar och på Autostrada med slät asfalt är den väldigt tyst. På svenska grova vägar gäller oftast något helt annat men den kommer förhållandevis agera tyst även hemma.
Kom att tänka på en liten sak. Fyrhjulsdrift, snål diesel och DSG-låda, kommer det att bli verklighet?
– Till sommaren kommer 140-hästardieseln att kunna kombineras med 4x4 och DSG.
När kommer Superb Combi till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Kombitillägget ligger på 10 000 kronor, så lägg på den summan på vad vanliga Superb kostar. Det betyder alltså att TSI 125 (1,4 TSI) kostar 220 500 kronor i Ambition-utförande. Motsvarande kostar 140-hästars TDI-versionen 247 500 kronor. Det är svårslagna priser med tanke på bilens storlek. Premiär i Sverige är det vid skiftet januari/februari.
Tror du att den blir en försäljningssuccé?
– Den har alla förutsättningar för att bli det. Mycket bil, rymd och förnuftighet för pengarna. Den har även en god chans i tjänstebilssektorn.
Själv då? Skulle du kunna se dig som Skoda-ägare?
– Absolut! De gör som sagt förnuftiga bilar och Superb Combi skiljer sig inte från det. En Superb Combi i Scout-utförande hade inte gått av för hackor. Om den kommer som Scout kan jag inte få svar på, ingen säger sig känna till en sådan här men man kan ju hoppas. Tror det hade varit succé som konkurrent till Audi A6 allroad och Volvo XC70 till exempel. Men jag har faktiskt redan ägt en Skoda. En 120 GLS från 1983 med lönnfack bakom baksätet. Det du!
Jag som ska bli pappa snart, skulle du rekommendera denna till mig? Jag kan ju inte ha kvar min nuvarande coupé så länge till.
– Ja, denna är helt klart ett alternativ. Ett annat hett alternativ är Subaru Outback som jag provkörde för några dagar sedan. Det är också en väldigt fin bil med riktigt rymligt baksäte och gott om lastutrymme. Två förnuftiga bilar.
Tack för tipsen. Vi hörs!
– Det gör vi…
Missa inte länkarna under bildspelet nedan. Via dessa kan du ta del av all teknikspäckad fakta och massor av bilder på nya Skoda Superb Combi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se