Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Skoda Superb firar 15 år

Skodas toppmodell gjorde debut 2001, nu har kring 900 000 exemplar tillverkats.

En rejäl Skoda var det inte många som kunde föreställa sig vid tiden för Volkswagens övertagande av det tjeckiska märket. Men 2001 kom Superb, med grund från Volkswagen Passat och namn från en lyxig Skoda tillverkad mellan åren 1934 och 1949.

När det nalkades test i Teknikens Värld (nummer 9/2002) var Superb så het så det spred sig ända till ledarsidan. Vart var världen på väg när Skoda bygger limousiner och Volvo småbilar, frågade vi oss.

Skoda Superb 2008Skoda Superb 2008Skoda Superb 2008
Skoda Superb 2008

Generation två av Superb kom 2008 och byggde på en förlängd Octavia-plattform. Modellen fanns nu även som kombi samt med en märklig tvådelad baklucka som gjorde Superb till både sedan och halvkombi.

För att uppmärksamma att det gått 20 år sedan Berlinmurens fall åkte Teknikens Värld hösten 2009 till den tyska huvudstaden med bilar som skulle symbolisera det nya Europa: en snikversion av Mercedes E-klass och en fullsmetad Skoda Superb.

Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015Skoda Superb 2015
Skoda Superb 2015

Dagens Superb, som bygger på MQB-plattformen, kom våren 2015 och har nått en upplaga av 100 000 exemplar. Totalt har kring 900 000 Superb byggts sedan starten. Modellen i sitt senaste snitt har både som sedan och kombi stått som testsegrare i Teknikens Värld.

Men det finns såklart smolk i bägaren. I vårt första test från 2001 klagade vi på att bilen var för dyr, dyrare än konkurrenter som Citroën C5 och Ford Mondeo. Vi menade också att bilen var en smal ska för Volkswagen då den byggde på befintliga komponenter. 2010 skapade Superb rubriker då bilens däck krängdes av i vårt älgtest.