Småbilar har sämre whiplashskydd
Småbilar ger betydligt sämre skydd mot nackskador vid påkörning bakifrån. Det hävdar de brittiska försäkringsbolagens skadecenter Thatcham. Det är främst de sämre stolarna som innebär en ökad risk för nackskador.
De små bilarna har under de senaste åren blivit betydligt säkrare. Dagens Mini Cooper är till exempel inte samma dödsfälla som originalet. Men det finns ett område där småbilarna fortfarande ligger efter många av de större. Thatcham är ett skadecenter upprättat av Storbritanniens försäkringsbolag, vars uppgift är att utreda hur man kan göra bilåkandet säkrare. De senaste testerna visar att de flesta småbilar har undermåligt skydd mot whiplashskador.
I Thatchams tester var det endast två bilar som fick godkänt resultat. Smart Fortwo och Renault Twingo fick betyget ”godkänt”, medan årets bil Fiat 500 endast snuddade vid godkänt-gränsen. Fiat Panda och Ford Ka var några av de som placerade sig i bottenträsket.
Thatcham har även testat större bilar och kunde då notera anmärkningsvärt bättre resultat. Detta förklarar britterna främst med att tillverkarna av de större bilarna kostar på bättre stolar som ger bättre skydd. Det är alltså inte bilens storlek som avgör hur bra skyddet är, utan mer hur omtänksamma biltillverkarna är. Även en liten bil kan ge de åkande bra skydd vid påkörning bakifrån så länge stolarna håller måttet. Thatcham vill ändå poängtera att säkerheten hela tiden förbättras i alla segment i takt med att gamla komponenter byts mot nya. Därför föreslår de inga omedelbara åtgärder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se