Snåla BMW X5 Vision EfficientDynamics
BMW tänker visa upp ett nytt mildhybrid-koncept nere i Genève. X5:an har en dubbelturbo-dieselmotor i kombination med en elmotor som tillsammans producerar 224 hk medan förbrukningen anges till låga 0,65 l/mil.
Bilen går under konceptnamnet BMW Vision EfficientDynamics och grundar sig alltså på X5. BMW vill därmed visa att stora suvar också kan ta rådande miljödebatt på allvar.
Motorn i bilen är den sportiga fyrcylindriga tvålitersdieseln med dubbelturbo (Variable Twin Turbo) som levererar 204 hästkrafter och 400 newtonmeter mellan 2 000 och 2 250 varv per minut. Den har senaste generationens common rail-teknik och är redan i grunden snål sett till prestandasiffrorna.
Dessutom är konceptbilen utrustad med en liten elmotor som är monterad direkt på den nyutvecklade automatlådan med åtta växlar som är ett resultat av samarbetet mellan BMW och tyska växellådsspecialisten ZF. Elmotorn har en effekt på 15 kilowatt (20 hästkrafter) och maxvridet ligger på 210 newtonmeter. Hela paketet – förbrännings- plus elmotor – har alltså en total effekt på 224 hästkrafter.
Elmotorn får sin kraft från ett batteripaket som är monterat i bagageutrymmet. Batterierna är av litiumjon-typ och laddas upp genom bland annat bromsenergiåtervinning (Brake Energy Regeneration). Konceptbilen har också solcellspaneler monterade på taket som laddar upp batteriet men som också har till uppgift att förvärma transmissionsoljorna för att korta ner uppvärmningsfasen.
Mest intressant är de förbruknings- och utsläppssiffror som BMW anger för konceptbilen. Förbrukningen ligger på 0,65 liter per mil och släpper ut låga 172 gram koldioxid per kilomoter. Trots dessa ”snålsiffror” har bilen tillräckligt med kraft för att skickas iväg från noll till 100 km/h på 8,9 sekunder, vilket är fullt jämförbart med X5:or med större motorer och högre förbrukning.
Andra finesser som bilen är utrustad med är start/stopp-automatik, som gör att motorn stängs av vid tomgångskörning, och nyutvecklade aerodynamiska fälgar.
När denna teknik hittar ut till bilhallarna är okänt, men helt klart vore det intressant att se denna teknik i BMW:s 1-, 3- och 5-serie, alltså inte bara i en stor suv som X5.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se