Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
091027-5serie-gt-snålversion
091027-5serie-gt-snålversion
091027-5serie-gt-snålversion
091027-5serie-gt-snålversion Foto: BMW Group MediaPool / an.niedermeyer / This image

Snikversion av BMW 5-serie GT är på väg

Inte helt oväntat har BMW bestämt att det inte ska lanseras någon M-version av nya 5-serie GT. Vi kan däremot se fram emot en eller flera fyrcylindriga dieselversioner som gör BMW:s gran turismo mer tillgänglig.

 BMW:s kombi/coupé/suv, med andra ord 5-serie GT, är knappast en bil för folket. I sitt billigaste utförande, 530d, går crossovern loss på inte mindre än drygt 500 000 kronor. Med den stora V8-motorn i 550i börjar priserna i stället på 715 000 kronor, det vill säga betydligt mer än vad den vanlige kombiköparen mäktar med. Det verkar BMW ha insett när det nu kommer uppgifter om att snikversioner av 5-serie GT är på ingång.

Michelle Roberts, produktchef för 5-serie GT, berättar i samtal med brittiska Autocar att en dubbelturbodiesel står först på tur och längre fram i tiden kan en mindre fyrcylindrig dieselmotor bli aktuell. Kanske är det 175-hästarsdieseln i 320d som står inför sitt tyngsta uppdrag hittills – att släpa på 2,1 ton 5-serie GT är en helt annan sak än en cirka 1,5 ton tung 3-serie.

På andra änden av skalan är det 550i som toppar motorutbudet med sina 407 hästkrafter. Och det kommer den att göra även i fortsättningen. Enligt Autocar uppger en BMW-källa att tyskarna definitivt har bestämt sig för att inte bygga någon M-version av gran turismon. Det är visserligen ingen större överraskning med tanke på att inte heller Z4 kommer i M-utförande. 

Läs mer