Snygga McLaren 650S Le Mans hyllar F1 GTR
McLaren, tillsammans med företagets egen förädlingsavdelning, släpper nu en specialversion av 650S med tilläggsbeteckningen Le Mans som en hyllning till vinsten på banan med samma namn för 20 år sedan.
1995 vann fransmannen Yannick Dalmas, japanen Masanori Sekiya och finländaren JJ Lehto Le Mans 24-timmars i en mörkgrå McLaren F1 GTR (se bilen nedan). Det är med andra ord 20 år sedan i år och det vill McLaren uppmärksamma genom att lansera en specialversion av modellen 650S.
MSO, McLaren Special Operations, har tillsammans med bil- och F1-designern Peter Stevens valt att ge bilen en grå metallickulör som ska påminna om vinnarbilens karossfärg. För att ännu mer påminna om framgångsrika F1 GTR har de monterat ett luftscoop på taket vilket sägs ge en dramatisk ljudkuliss inne i kupén.
Små lameller i fronten ökar marktrycket och den omgjorda diffusorn i kolfiber ger ett grövre intryck än originaldiffusorn.
De snygga femekrade fälgarna, som är designade för att återigen påminna om den gamla tävlingsbilen, mäter 19 tum fram och 20 tum bak. Bakom fälgarna tronar stora hålborrade bromsskivor upp sig. Dessa är kolfiberkeramiska och omfamnas av orange bromsok.
Interiört är det svart läder som gäller i kombination med Alcantara i svart och orange. Nackstöden pryds av Le Mans-brodyr.
Under huven, den bakre alltså, sitter samma twinturbo-V8 på 3,8 liter som i standardversionen (av 650S, inte av McLaren F1 eftersom den hade en V12:a på 6,1 liter från BMW).
Maskinen levererar 650 hästkrafter och 678 newtonmeter. Med optimalt fäste under bakhjulen sticker bilen iväg från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och mätarnålen i hastighetsmätaren (den är förvisso digital, det är varvräknaren som har en nål) stannar till först när 333 km/h har uppnåtts.
Endast 50 exemplar av McLaren 650S Le Mans ska byggas, alla i coupéutförande. Alltså betydligt färre än de 106 F1:or som tillverkades (varav 28 var GTR-tävlingsbilar).
Missa inte att läsa vår provkörning av McLaren 650S Coupé, tyvärr inte denna läckra Le Mans-version, men det får gå ändå...
Dagen till ära har vi dessutom passat på att knåpa ihop ett litet bildgalleri (se nedan) med McLarens Le Mans-vinnande F1 GTR från 1995.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se