Sommardäck på söndag!
På söndag är det sista dagen för den som har dubbdäck att byta till sommarhjul.
Söndag den 15 april är det dags att sko bilen med sommarsulor. Givet att man bor i en del av Sverige där det fortfarande råder vinterväglag kan det vara lämpligt att vänta tills temperaturen tillåter. Är däcket fritt från dubbar behöver man inte byta men Transportstyrelsen rekommenderar ett byte till sommardäck så snart som möjligt eftersom ett sådant däck har bättre prestanda på sommarväglag.
Rekommenderat mönsterdjup är över tre millimeter, vilket man kan mäta på en femkrona (mellan kanten på kronan och ”taket” på 5:an). Vill man så går det att nöta ner till 1,6 millimeter utan att bryta mot lagen.
Fakta och tips om sommardäck
• Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 millimeter, men däckexperter menar att mycket av prestandan i ett däck försvinner redan när det är tre millimeter kvar.
• Däcket måste ha en hastighetsklassning som klarar bilens toppfart vilket står i bilens registreringsbevis.
• Se till att ha rätt lufttryck i däcken, gärna ett par hekto mer än angivet. För lite luft i däcken kan ge högre bränsleförbrukning och försämrade prestanda. Information om hur många kilo luft du ska ha finns i bilens instruktionsbok.
• Däcken måste vara typgodkända och uppfylla kraven på belastningsförmåga.
• Man får byta till större hjul än de som rekommenderas av tillverkaren, men inte så att hastighetsmätaren visar fel.
Källa: Teknikens Värld och Transportstyrelsen
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se