Elsparkcyklar använder geofencing och tekniken kan användas även för bilar och tunga transporter.

Sparkcyklarna kan lära bilbranschen om geostaket

Att digitalt avgränsa ett område och tvinga fordon att anpassa sig är en känd teknik. Men så kallad geofencing används inte i lika stor utsträckning för alla fordon.

Jan-Erik Berggren

– Geofencing är en förutsättning för hela vår verksamhet, säger August Svedenstedt från leverantören Tier.

– Vi har hastighetsbegränsning på våra bussar men man kan fråga sig varför inte samma sak finns för personbilar, säger Karl Orton från bussbolaget Keolis.

Efter terrordådet på Drottninggatan 2017 blev så kallad geofencing högaktuellt. Många ansåg att det tekniskt borde gå att stoppa tung trafik från att kunna köras på gågator och torg.

Regeringen utredde frågan och har sedan dess fortsatt att studera tekniken. Men några konkreta lagförslag har inte kommit och i stället är det företag och branschorganisationer som fått ta egna initiativ och skapat tjänster.

– Vi har använt tekniken i våra bussar i sju år och vi har en hel del erfarenhet, säger Jurong Li från Volvo Bussar AB.

– Jag tror att vi måste utveckla bättre verktyg för att göra tekniken intressant och få fler att använda den.

LÄS MER: Göteborg får BMW:s nya elbilszon – tvingar bilen till el

Behöver kunna eftermontera

Bussbolaget Keolis använder tekniken för att begränsa hastigheten på sina bussar i olika situationer. Men Karl Orton från Keolis vill se att även äldre bussar kan använda tekniken.

– Först när det går att eftermontera på alla våra bussar kan vi använda tekniken fullt ut överallt och i en rad situationer. Vi kan till exempel sänka hastigheten på våra bussar på en bro så att den inte behöver renoveras lika ofta, det har vi redan infört i Stockholm på busslinje 3.

Företaget Havi levererar varor till bland annat McDonald´s och Espresso House. Leveranserna sker nattetid och hastigheten kan begränsas på lastbilarna, till och med dynamiskt.

– Vi kan se om det är mycket folk i rörelse och då ställer ner den maximala hastigheten ytterligare. Det betyder att föraren kan koncentrera sig helt och hållet på att styra bilen, säger Camilla Eklöf från Havi.

För företag som Voi och Tier har geofencing varit en verklighet och förutsättning från första dagen. De eldrivna sparkcyklarna övervakas och leverantören ser att cyklarna finns på rätt ställe. 

– En sparkcykel kan lätt försvinna och vi behöver se till att den finns kvar inom ett visst område. berättar August Svedenstedt från Tier.

LÄS MER: Volvo begränsar topphastigheten till 180 km/h – i alla sina bilar

Utveckla tekniken

Hittills har BMW visat upp en teknik där de kan styra sina laddhybrider att köra på el inom ett visst avgränsat områden. Och geofencing kan användas i personbilarna inom en rad olika områden:

* Begränsa hastigheten på viktiga platser som till exempel skolor och där det rör sig många människor.

* Justera hastigheten på vissa vägar eller när det är ett visst väglag. 

* Om bilarna kan kommunicera med varandra kan en bil varna en annan bil som i ett visst område då kan tvinga ner hastigheten.

* Köra på el inom ett visst geografiskt område.

* Inte tillåta biltrafik alls inom vissa områden vissa tider.

* Att skapa en jämnare trafik utan stora hastighetsskillnader.

Men August Svedenstedt påpekar att tekniken måste bli bättre.

– GPS-signaler kan studsa på fasader och det är fortfarande mycket programmering för att skapa en hastighetszon eller en plats där våra cyklar inte får parkera, säger Svedenstedt.

– Vi har exempel från Essingeleden i Stockholm där GPS-systemet inte klarar av en väg som ligger vid sidan om eller under. Systemet måste förstå en körriktning så att vi inte får plötsliga stopp, säger Keolis Karl Orton.