Spyker bekräftar intresse för Saab
I Saabs ödesmånad december är varje dag viktig. Jakten på en ny ägare måste gå snabbt. Redan dagen efter GM:s besked har flera anmält sitt intresse. Nu meddelar även den holländska sportbilstillverkaren Spyker att de vill köpa Saab.
Vi har hört det förut – en liten, udda och förlusttyngd sportbilstillverkare vill köpa Saab. Ryktena om eventuella Saab-intressenter snurrar snabbt i dessa dagar men nu är holländska Spyker Cars först ut med att helt officiellt bekräfta sitt intresse. I ett kortfattat pressmeddelande bekräftar Spyker, tillsammans dess delägare Convers Group, att de är intresserade av att köpa Saab Automobile av GM, men att de inte kan säga mer än så i nuläget.
Spyker sällar sig därmed till den omaka skara av Saab-intressenter som utöver holländarna består av kinesiska BAIC och det amerikanska riskkapitalbolaget Renco. GM meddelade under onsdagen att amerikanska Merbanco var ute ur spelet.
Likheterna mellan Spyker och Koenigsegg är många. Förra året tillverkade Spyker endast 43 bilar, de brottas med lönsamhetsproblem och bakom företaget står en mycket kapitalstark person. Ryska Convers Group är majoritetsägare i Spyker och i Convers är den ryske oligarken Vladimir Antonov huvudägare. 34-årige Antonov äger även 29,9 procent av Spyker. Det är ännu oklart varför Spyker är intresserade av Saab. En anonym källa med insyn i förhandlingarna säger till Automotive News att Spyker har siktet inställt på Saabs kommande mellansuv 9-4X. Spyker håller fortfarande på med utvecklingen av sin lyxprestandasuv D12 Peking-to-Paris och kanske kan de få användning av tekniken i 9-4X för att snabba på utvecklingen.
Trots märkets anonymitet har Spyker mycket långa anor. Rötterna sträcker sig ända tillbaka till 1875 då Jacobus och Hendrik-Jan Spijker grundade företaget. 1898 fick Spijker uppdraget att bygga en vagn till det holländska kungahuset, en vagn som används än i dag. 1903 byttes ”ij” i namnet mot ”y” för att underlätta affärerna på den internationella marknaden. Företaget breddade verksamheten till att även omfatta flygplan och flygplansmotorer innan slutet kom år 1926 efter flera år av ekonomiska problem. 1999 grundades det nya företaget Spyker Cars som sedan dess har försökt att konkurrera med de bästa sportbilstillverkarna i världen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se