SRT Viper – så blir en muskelbil till
Har inte du alltid undrat hur en muskelbil föds. Tack vare New York Times och Chrysler-fabriken kan vi nu bevittna tillblivelsen av en ny SRT Viper.
På Detroitsalongen är nya Chevrolet Corvette Stingray den stora stjärnan men på förra årets bilsalong i New York riktades alla blickar mot nya SRT Viper. Nu har tillverkningen av Viper startat i Chryslers fabrik Conner Avenue Assembly Plant i Detroit. Den första bilen har redan levererats till sin ägare Scott Thomas. Och det var ju roligt för honom, roligare för oss är att New York Times har släppts in i fabriken för att filma byggprocessen, vilket resulterade i en snabbspolad 3,5-minutersfilm som du kan se nedan.
Conner Avenue-fabriken bär på en intressant historia i sig. Den cirka 36 000 kvadratmeter stora fabriken stängdes sommaren 2010 då läget för Chrysler såg som mörkast ut och det fanns inga planer för att fabriken skulle öppnas på nytt. Men sedan kom Fiat och bestämde att nästa generation Viper skulle byggas här. Fabriken moderniserades totalt genom införandet av Fiats så kallade World Class Manufacturing-system (WCM) där fokus läggs på säkerhet, effektivitet och kvalitet. Fabriken väntas producera omkring tolv Viper-bilar per dag.
https://youtu.be/cFHvkplPn7A?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se