Foto: James Lipman/SSC North America

SSC erkänner: Tuatara slog inte hastighetsrekord

Efter många om och men bekräftar nu SSC i ett inlägg på Instagram att man inte har kommit upp i 533 km/h med Tuatara som man tidigare hävdat. Nu tar man ny sats för att försöka slå hastighetsrekordet ”på riktigt”.

Det var i oktober 2020 som SSC North America skapade stora rubriker i bilvärlden med påståendet om att företagets nya supersportbil Tuatara slagit nytt världsrekord för högsta hastighet för produktionsbilar. Enligt SSC skulle bilen då ha kommit upp i 509 km/h i snitt över två körningar och nått en topphastighet på hisnande 533 km/h i den ena riktningen.

Det tog dock inte länge innan rekordet började ifrågasättas rejält. Bland annat av youtubern Shmee150 som menade att Tuataras mätinstrument synkar felaktigt och att bilen egentligen färdades mycket långsammare än vad som uppgavs av SSC. Bilen togs dock i försvar av företagets vd Jerod Shelby som hävdade att mätningarna hade gått korrekt till och att officiella kontrollanter fanns på plats när rekordet slogs.

En tid senare var Shelby i farten igen och efter att ha granskat videomaterialet på nytt oroade nu även han sig för att data från GPS och video inte stämde överens och meddelade att Tuatara skulle göra om rekordförsöket på nytt. Det kom dock inget erkännande om att rekordet inte skulle vara giltigt.

Förrän nu. I ett inlägg på Instagram, se nedan, konstaterar företaget att man inte nått upp till 533 km/h med Tuatara och inte nog med det – man nådde inte ens upp i tillräcklig fart för att spränga den åtråvärda 300 mph-barriären (483 km/h). SSC meddelar att man nu kraftsamlar för att först och främst komma upp i 483 km/h, denna gång officiellt och utan frågetecken.

Hur det blir med eventuella rekordförsök återstår att se.