Starkare Seat Ibiza Cupra – tre snabba från provkörningen
Gissa vad, PeO Kjellström befinner sig i Barcelona igen. För vilken gång i år vet vi inte men nu är det dags för honom att köra Seat Ibiza Cupra, en modell som fått ett dussin nya hästkrafter. Vi ringer och väcker honom lite tycker jag. Hallå där?
– Ja men hej! Är du vid liv efter ”di blåes” stortorsk mot PSG i går? Det trodde jag inte. Här är det bättre, +17 och sol. Jag sitter och väntar på att det ska knacka på dörren och att jag får nyckeln till Barcelona. Det...
Kom till saken!
– Okej. Det är alltjämt samma Ibiza som presenterades för åtta år sedan. De pratar inget om nya Ibiza denna gång, de kanske läser vad vi skriver. Men nu har det i alla fall hänt lite. 1,4-litersmotorn med turbo, och kompressor, på 180 hästar är utbytt mot 1,8 Turbo på 192 hästar. Starkaste Ibizan någonsin. Förut fanns bara DSG, nu bara 6-växlad manuell. Automatlådan pallar inte det högre vridmomentet. Motorn är helt okej utan att övertyga på allvar, men chassit (med ställbar fjädring/styrning numera) fungerar fint. Imponerande alert för sin ålder.
Kul, den ska ju leva några år till innan Ibiza kommer som ny på allvar. Vad kostar härligheten?
– 199 900 pix. Samma som den nuvarande vilket kan tyckas generöst. Men man ska då komma ihåg att nya motorn är billigare att tillverka och sak samma med den manuella lådan jämfört med DSG-dubbelkopplingslådan. Bilen går att beställa nu (åtta har gjort det till dags dato) och de får den någon gång efter alla helger i december.
Hela provkörningsrapporten av uppdaterade Seat Ibiza Cupra serveras du i kommande nummer av Teknikens Värld.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se