Staten investerar i Volvos bränsleceller
Nu har de första pengarna ur regeringens omdiskuterade krispaket för fordonsindustrin betalats ut. 60 miljoner kronor investeras i Volvos bränslecellsutveckling.
Det har tagit nästan ett år och kritiken har varit hård, men nu kommer regeringens krispaket för fordonsindustrin äntligen till användning. Svenska statens riskkapitalbolag Fouriertransform gör nu sin första investering på 60 miljoner kronor och det är pengar som ska gå till utveckling av bränsleceller.
Fouriertransforms investering sker genom en riktad nyemission, det vill säga att pengarna går rakt in i bolaget i utbyte mot nya aktier. Bolaget i fråga är Powercell Sweden AB som till 40 procent ägs av AB Volvo. Övriga delägare är OCAS, Midroc New Technology. Fouriertransform är en del av regeringens bilkrispaket som lanserades med stora ord förra året. Därefter var det tyst så när som på de kritiker som undrade vad som blev av de 28 miljarder kronor som utlovades. Fouriertransform har totalt tre miljarder kronor att röra sig med och pengarna ska investeras i fordonsindustrin.
Produkten som utvecklas av Powercell Sweden har arbetats fram av Volvo Technology under 15 år och är främst avsedd för el-aggregat för hushåll, lastbilar, båtar, telemaster på avlägsna platser och elhybridfordon. Den består av två patenterade delar: en bränsleomvandlare och en bränslecell av PEM-typ – den typ som är vanligast i fordon. Bränsleomvandlaren kan framställa vätgas från biobränslen som etanol, DME (Dimetyleter), biogas, metanol och biodiesel, men också från vanlig diesel eller bensin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se