Stellantis avslöjar elframtiden för premiummärkena Alfa Romeo, DS Automobiles och Lancia
Stellantis redogör för hur den elektriska framtidsvisionen ska se ut för tre av koncernens premiummärken. Lancia ska vara fullständigt elektrifierade till 2024 och från samma år ska DS Automobiles endast lansera elbilar, medan Alfa Romeo enbart ska erbjuda batterielektriska modeller i vissa marknader från och med 2027.
Många stora företag smider planer för hur man ska klara den omställning till fossilfritt som ser allt mer oundviklig ut. Jättekoncernen Stellantis är så klart inget undantag och bolaget har sedan tidigare hunnit meddela förslag på hur man tänkt ställa om. Bland annat ska man investera över 300 miljarder kronor i elektrifiering av modellutbudet och på nya slogans under de kommande åren.
Några av dessa kronor är öronmärkta för tre av koncernens så kallade premiummärken: Alfa Romeo, DS Automobiles och Lancia och Stellantis har nu avslöjat hur deras elframtid ska se ut. Tanken är att Lancia – som i dag enbart säljer modellen Ypsilon i Italien – ska bli 100 procent elektrifierade till 2024, vilket i praktiken kommer innebära att man om tre år kommer att erbjuda en mix av rena elbilar och hybrider.
När det kommer till DS Automobiles ska märket enbart lansera elektriska bilar från och med 2024, men existerande modeller med förbränningsmotorer kommer inte nödvändigtvis att läggas ned bara för det. Planen för Alfa Romeo är att märket ska vara 100 procent batterielektriskt till 2027 i viktiga marknader som Europa, Nordamerika och Kina.
Alfas utbud består i dag endast av två modeller: sedanen Giulia och suven Stelvio, men kommer att breddas nu när nya suven Tonale och en kommande helelektrisk crossover som spås gå under namnet Brennero är på ingång.
Gemensamt för Alfa Romeo, DS Automobiles och Lancia är att de alla har haft det lite tyngre finansiellt de senaste åren, men efter att Stellantis lovat att investera i alla koncernens bilmärken tio framåt ges de båda italienska märkena möjligheten att (äntligen) få in lite nya produkter.
På tal om italienare ska Fiat göra comeback i Europas B-segment med en direkt efterföljare till halvkombin Punto som fasades ut 2018. Bilen kommer lansera 2023 och ska byggas på en ”vanlig plattform”, vilket innebär att kommer använda hårdvara som redan finns inom koncernen för att sprida ut kostnaden och snabba på utvecklingen.
Stellantis avslöjade även att Maserati planerar att hålla världspremiär för kommande crossovern Grecale under årets fjärde kvartal. Därefter kommer eldrivna modeller lanseras under 2022 och 2023.
Läs mer om Lancias framtid här:
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se