Stockholmare har dålig koll på sina däck
Slitna däck med fel lufttryck. Det blev resultatet när Däckbranschen Sverige kontrollerade vad stockholmarna kör runt med för däck på sina bilar. "Lufttrycket bör kontrolleras regelbundet, även om bilen har automatisk lufttrycksövervakning", säger Fredrik Ardefors, Däckbranschen Sverige.
Vintern närmar sig och med den betydligt tuffare väglag. Inför hösten brukar Däckbranschen Sverige genoföra så kallade däckrazzior där de kontrollerar vad förarna vet om däcken de har på sina bilar.
Branschen har genomfört kontroller i Stockholmsområdet och då i Norrtälje, Täby, Vällingby, Huddinge och Kungsholmen. Totalt kontrollerades 225 bilar, med ett nedslående resultat.
Tre av fyra förare kontrollerar inte trycket i däcken, vilket branschen anser är allvarligt. Och med koll på lufttrycket menar branschen att trycket kontrollerats den senaste månaden eller att föraren vet när den senaste kontrollen gjordes.
– Lufttrycket bör kontrolleras regelbundet, även om bilen har automatisk lufttrycksövervakning, säger Fredrik Ardefors, Däckbranschen Sverige, i ett pressmeddelande.
Är lufttrycket för lågt ökar bilens bränsleförbrukning och däcket slits också mer. Ett för lågt däcktryck kan också betyda att bilen blir instabil vid häftig inbromsning eller undanmanöver.
Ytterligare ett nedslående resultat i undersökningen var att var fjärde förare inte visste om att de åkte runt med slitna däck. En av fyra bilister hade ett däck med tre millimeters mönsterdjup, eller mindre.
TEST: Årets bästa (och sämsta) vinterdäck
– När däcken slits minskar mönsterdjupet och förmågan att tränga undan vatten när det är blött på vägen. Därför är det viktigt att ha koll på när däcken börjar bli slitna, så att man anpassar farten när det regnar. Annars kan greppet försämras och risken för vattenplaning öka. Minsta lagliga mönsterdjup på sommaren är 1,6 mm, säger Rickard Cosini, NTF.
Däckbranschen ska fortsätta sina razzior med undersökningar i Västra Götaland, Skåne och Gotland. Däckrazziorna sker i samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Däckrazzior genomförs i samband med polisens trafikkontroller.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se