Stockholms cykelregler bryter mot lagen
Miljöpartiet införde rätt för cyklister att cykla mot enkelriktat. Nu säger Transportstyrelsen att undantaget är olagligt, och tvingar staden att upphöra med specialreglerna.
I Stockholm införde kommunen för två år sedan rätt för cyklister att cykla mot enkelriktat. Beslutet var en hjärtefråga för Miljöpartiet, och kanske allra mest för trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Orsaken var att man ville gynna cyklisternas framkomlighet.
Men nu upphäver Transportstyrelsen stadens beslut och upphäver specialreglerna. Orsaken denna gång är omsorgen om säkerheten.
– Om man som trafikant befinner sig på en enkelriktad gata och ska göra en vänstersväng så ska du placera ditt fordon så långt till vänster på vägen som möjligt. Om trafik är tillåten åt andra hållet, då hamnar de i kollisionskurs med varandra, säger Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen till Dagens Nyheter.
LÄS MER: Allt om cyklar och cyklister
Trafikborgarrådet Daniel Helldén är missnöjd med Transportstyrelsen beslut och menar att det som går bra i andra länder – Danmark, Norge och Tyskland – också borde gå bra i Sverige.
Nu måste staden upphäva 357 lokala trafikföreskrifter och åter igen byta ut 350 trafikskyltar. Att sätta upp skyltarna har kostat 2,5 miljoner kronor, och nu kommer det att kosta ytterligare pengar att ta ner skyltarna.
Det är inte första gången Miljöpartiet i Stockholm med Daniel Helldén tvingas backa från snabbt fattade beslut. 2016 införde Helldén avgifter för parkering i vissa av Stockholms förorter. Officiellt var skälet att ”öka framkomligheten på gatorna”. Många anar dock att skälet egentligen var att allmänt göra det krångligare och dyrare att ha bil.
Pensionären och Bromma-bon Jan Söderström retade sig på avgifterna och överklagade kommunens beslut. ”Parkeringsavgifer får inte vara en hemlig skattekälla”, sade Söderström i en intervju med Dagens Nyheter.
LÄS MER: Allt om vägskyltar
Transportstyrelsen behandlade denna överklagan och tog därefter Helldén i örat. För att ta ut parkeringsavgifter måste det finnas ett behov. Men kommunens beslut var inte tillräckligt motiverat ansåg Transportstyrelsen. Strax före jul 2018 fick Helldén därför skicka ut personal som tejpade över avgiftsskyltarna för 289 gator i Bromma.
Men det tog inte slut där. Några månader senare hade kommunen med Helldén i spetsat formulerat de efterfrågade motiveringar, och återinförde parkeringsavgifter i delar av norra Bromma.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se