Stockholms miljözoner kan vara överflödiga
En ny rapport visar på förbättrad luftkvalitet i Stockholm inom bara några år, utan förbud mot personbilar i huvudstadens centrala delar. Rapporten får socialdemokraterna att tveka om miljözoner.
Stockholms miljöförvaltning och trafikkontor har släppt en rapport som pekar på halverade kväveoxidutsläpp till år 2022 bara genom att tunga fordon förbjuds i innerstaden. Rapporten urholkar de miljözoner som är planerade i huvudstaden och som främst miljöpartiet har arbetat hårt för.
Rapporten får dessutom socialdemokraterna att ställa sig frågande till om miljözonerna verkligen behövs.
– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner över huvud taget. Vi klarar miljökvalitetsnormerna med god marginal och troligtvis också de statliga miljömålen som är väldigt högt satta. Den här rapporten vänder upp och ner på hela frågan, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Dagens industri.
Moderaterna i Stockholm kräver att socialdemokraterna ska ta tillbaka sitt uttalade mål om att miljözoner ska införas. Miljöpartiet är däremot inte intresserade av ett avskaffande. Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) anser att rapporten inte är exakt nog.
– Min bedömning är att vi kommer att behöva miljözoner för att få en riktigt bra luft i Stockholm, säger han till TT.
LÄS MER: Nya miljözoner i Sverige – förbud mot äldre bilar införs 2020
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se